Dyskusja wikiprojektu:Transport szynowy

Dodaj nowy wątek
Aktywne dyskusje
Portal   Projekt   Dyskusja   Zalecenia   Kategoria   Szablony

Archiwum: część 1, część 2, część 3, część 4, część 5, część 6, część 7, część 8, część 9, część 10, część 11, część 12, część 13, część 14, część 15

Sinnbild Eisenbahn.svg
Regulacje i zalecenia
Standardy artykułów
Infoboksy
Szablony
Dyskusje

Kryteria linii dużych prędkościEdytuj

Chciałbym w tym miejscu uzgodnić jakie powinny być kryteria zaliczenia danej linii kolejowej do linii dużych prędkości. @Pawel Niemczuk zasugerował stosowanie definicji UIC, według której KDP jest dla prędkości 250 km/h i więcej. Natomiast według unijnych norm linie zmodernizowane do 200 km/h także są uznawane za kolej dużych prędkości. Na niemieckiej Wiki zmodernizowane trasy na 200 km/h są przydzielane do tej kategorii. Zatem należy ustalić czy powinniśmy także uznawać trasy po modernizacji za kolej dużych prędkości. @Pibwl, @Jacek Fink-Finowicki, @Olos88, @Invisible kid, @kicior99. --95.40.162.109 (dyskusja) 21:28, 1 sty 2022 (CET)

Moim skromnym zdaniem bardziej celowe byłoby zastosowanie kryteriów UIC, a nie UE - w końcu nie piszemy jedynie o liniach na terenie Unii. Ale: jak by nie patrzeć wydaje się, że obecnie to UE jest częścią świata gdzie kładzie się największy nacisk na zwiększenie znaczenia kolei, a w szczególności w transporcie pasażerskim. Można zatem w pewnym stopniu uzasadnić uniocentryzm w wyborze kryterium. Warto tu wspomnieć, że na de-wiki przyjęto kryteria unijne, czyli dla linii przebudowanych 200 km/h. Niezależnie od tego, które kryterium wybierzemy ważne będzie późniejsze konsekwentne trzymanie się przyjętych założeń, żeby nam się bałagan potem nie robił. Pawel Niemczuk (dyskusja) 21:45, 1 sty 2022 (CET)
Jestem za podejściem UICowskim - prosta sprawa: UIC obejmuje prawie cały glob, zaś UERA tylko kraje UE, które też w niektórych sprawach wykazują swoją krnąbrność. Jacek Fink-Finowicki (dyskusja) 16:18, 3 sty 2022 (CET) PS. Można by dla linii w granicach UE stosować oba wyróżniki.

Nieuźródłowione treści w hasłach do ewentualnego usunięciaEdytuj

Poniżej znajduje się lista haseł, w których od dekady wiszą szablony {{fakt}}. Nie powinny wisieć w nieskończoność, więc pewnie w tym roku część treści oznaczonych tym szablonem będę usuwać. Może jednak da się niektóre treści zweryfikować i uródłowić. Wygenerowano PetScanem do głębokości 6 podkategorii z drzewa kategorii transport szynowy. Sławek Borewicz, → odbiór 10:47, 2 sty 2022 (CET)

Pociąg pancernyŻuławska Kolej DojazdowaMetro w HelsinkachBig Boy (parowóz)Transport zbiorowy w PabianicachSiedlce (stacja kolejowa)Włocławek (stacja kolejowa)Polanica-Zdrój (stacja kolejowa)Linia kolejowa nr 274Derby MidlandNew Haven Union StationCiebłowice Duże (przystanek kolejowy)Opatówek (stacja kolejowa)Łydynia (przystanek kolejowy)Pólko (przystanek kolejowy)Hrubieszów WąskotorowyTramwaje w BarnauleCiechanów Miasto

Szablon:Stacja kolejowa infobox i Szablon:Linia kolejowa infoboxEdytuj

Dlaczego jednym z parametrów jest link do stron internetowej? Przecież zasadniczo stacje i przystanki nie posiadają oficjalnych stron, zatem ten parametr jest zbędny. Natomiast w infoboxie Linia kolejowa mamy parametr "rok dołączenia do sieci PKP" - zbytny polocentryzm, ten parametr powinien być uniwersalny. --95.40.98.36 (dyskusja) 17:15, 11 lut 2022 (CET)

Rail BalticaEdytuj

Ma ktoś ochotę dokonać integracji? Przy okazji trzeba zaktualizować podane informacje. Gdarin dyskusja 18:06, 18 lut 2022 (CET)

@Gdarin szczerze mówiąc nie jestem pewien czy jest tu co integrować. Linia kolejowa E 75 prawie nie ma treści, a tę, którą ma, prawdopodobnie trzeba usunąć, bo wygląda na NPA (tekst w zasadzie identyczny jak tutaj). --katafrakt () 16:02, 22 lut 2022 (CET)
@Katafrakt nie dałbyś rady z tych dwóch haseł (które są w stanie jak widać) stworzyć jednego poprawnego, choćby krótkiego a z drugiego zrobić do niego przekierowanie? Gdarin dyskusja 17:33, 22 lut 2022 (CET)

ktoś coś?Edytuj

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File_talk:Dworzec_kolejowy_w_Olkuszu._1885_(5787358).jpg&oldid=633771338 SpiderMum (dyskusja) 00:56, 1 mar 2022 (CET) [PS taki sam wątek utworzyłam w Wikiprojekcie Architektura]

Tu zdjęcie na Polonie. W tytule jest dworzec w Olkuszu, ale w opisie już że "prawdopodobnie w Olkuszu". Pytanie w jaki sposób moglibyśmy to zweryfikować. --katafrakt () 11:01, 1 mar 2022 (CET)

Masowe zmiany nowego użytkownikaEdytuj

Witam. Niech ktoś zerknie na masowe zmiany nazw artykułów dokonywane przez Wikipedysta:Jjm5656kkh. W opisie zmian powołuje się on na Wikiprojekt:Transport szynowy/Zalecenia edycyjne. Problem w tym, że nigdzie w tych zaleceniach edycyjnych nie widzę wytycznych odnoście nazw zagranicznych linii (poza kwestią spacji i myślników). Dlatego te zmiany są kontrowersyjne i do przejrzenia, zwłaszcza że niektóre są sprzeczne z tymi Zaleceniami Edycyjnymi. Np. zalecenia mówią: "Zamiast nazwy stacji używane mogą być nazwy miejscowości". Jaki problem? Otóż np. stacja i miasto Rzym w polskojęzycznej Wikipedii ma nazwę "Rzym", a on zmienia na "Roma" (natywną włoską nazwę). To praktycznie dotyczy prawie każdej jego zmiany nazwy artykułu. Poza tym, jeden nowy użytkownik (konto założone w lutym 2022), który bez konsultacji dokonuje zmian nazw dziesiątek artykułów powinno zapalać czerwone światełko - Uwaga! sprawa do wyjaśnienia. Subtropical-man (dyskusja) 19:19, 2 mar 2022 (CET)

Przede wszystkim ta strona ma jedynie status propozycji zalecenia, z pewnością nie jest ono obowiązujące i nie powinno się na jej podstawie dokonywać takich masowych edycji. Po drugie, w ogóle nie powinno się masowo przenosić stron bez uprzedniego przedyskutowania. Po trzecie moim zdaniem te zmiany w ogóle nie są zgodne z tymi zaleceniami przynajmniej w części. Wydaje mi się że może lepiej przerzucić wątek do Kawiarenki, bo tutaj tak prawdę mówiąc nikt za bardzo nie zagląda. --katafrakt () 21:08, 2 mar 2022 (CET)

Katastrofa kolejowa pod OtłoczynemEdytuj

Chciałbym Was zainteresować tym artykułem. Jest to co prawda Artykuł na Medal, ale z 2008 roku. Niestety widzę braki w uźródłowieniu (cała sekcja "Przebieg zdarzenia" ma jeden przypis - Encyklopedię kolejnictwa, zaś "Dochodzenie i ustalenie przyczyny wypadku" nie ma żadnego - skąd w takim razie dość szczegółowy opis przebiegu wypadku?). Nie jestem ekspertem, ale artykuł zdaje się trochę niekompletny (największa katastrofa kolejowa w powojennej Polsce - i żadnych konsekwencji, zaleceń, wniosków, wpływu na kulturę czy technikę poza znalezieniem winnego?). Do tego z tego co widzę, pojawiły się nowe źródła, rzutujące nieco inaczej na katastrofę (choć ciężko mi ocenić ich jakość) - na pierwszy rzut oka książka "25 godzina. Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem 1980".

W 2021 pojawiło się zgłoszenie weryfikacyjne - Wikipedia:Propozycje do Artykułów na Medal/Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem/weryfikacja - odrzucone z powodów formalnych (brak wymaganej liczby edycji), natomiast coś jest na rzeczy z tym artykułem. Znalazłby się może ktoś, kto chciałby na niego rzucić okiem? Technozaba (dyskusja) 00:31, 24 mar 2022 (CET)

Dodatkowo sekcja "Legendy dotyczące katastrofy" jet powieleniem cytatów z serialu dokumentalnego "Czarny serial". Fragmenty nieencyklopedyczne i stanowiące pustosłowie. Dodatkowo teorie spiskowe rodem ze Smoleńska. --95.41.208.29 (dyskusja) 23:06, 25 mar 2022 (CET)

Linia kolejowa nr 311 - Prośba o rewertEdytuj

Dzień dobry. Czy mógłby ktoś z większymi uprawnieniami edytorskimi przywrócić tą wersję w artykule o linii kolejowej nr 311: [1]. Chodzi o przywrócenie edycji w której sieć trakcyjna była poprawnie nałożona na przebiegu linii, gdyż w chwili obecnej sieć trakcyjna na przebiegu linii w obrębie Jeleniej Góry jest poprzecinana w okolicach przystanku Jelenia Góra Zabobrze oraz sam przebieg sugeruje, że sieć trakcyjna kończy się w Jeleniej Górze, co nie jest prawdą, gdyż od lat 60-tych linia kolejowa nr 274 z Wrocławia do Jeleniej Góry jest zelektryfikowana. W obrębie stacji wyjątek stanowi linia kolejowa nr 308, która nie jest zelektryfikowana oraz 283 od Zabobrza, ale mimo to nie znaczy, że nie może na przebiegu linii kolejowej nr 311 nie być sieci trakcyjnej.

Wiem, że mógłbym sam edytować, ale mam obawy czy nie dojdzie znowu do bajzlu w postaci wojny edycyjnej jaką prowadził jeden upierdliwy troll, który prowadził edycję choćby z adresu 95.41.208.29 (dyskusjawkładrejestrblokadyzablokujuprawnieniaCUglobalny wkład (konta w innych projektach) • licznik), który chyba nie jest już aktywny. Nie rozumiem, dlaczego Pawel Niemczuk (dyskusjawkładrejestrblokadyzablokujuprawnieniaCUglobalny wkład (konta w innych projektach) • licznik) przy przywracaniu stabilniejszej wersji przywrócił ten błąd w przebiegu linii? Prosiłbym o poprawę przebiegu, bo samemu nie mogę akceptować edycji jako przejrzanych, a mam obawy, że wprowadzenie poprawki może poskutkować napływem wielu nic nie wnoszących edycji. KujKuń (dyskusja) 13:21, 2 kwi 2022 (CEST)

Przypominam o WP:WER. --95.41.219.161 (dyskusja) 14:06, 2 kwi 2022 (CEST)

Sprawa infoboksu stacji kolejowejEdytuj

Sytuacja wygląda następująco: cofnięto moje edycje w artykułach Starostwo (przystanek kolejowy) i Bugaj Piotrkowski przez 95.40.173.17 z powodem potrzebne źródło - zapytałem w kawiarence na temat uźródłowienia infoboksu i dostałem odpowiedź że wszystko powinno mieć źródła (punkt dla cofającego, tu miał rację).

Natomiast rodzi to problem polegający na tym, że zdecydowana większość artykułów o stacjach lub przystankach osobowych, które korzystają z szablonu stacji kolejowej, nie jest w ogóle uźródłowiona jeżeli chodzi o informacje zawarte w tymże infoboksie. Dotyczy to również dwóch wspomnianych przeze mnie artykułów - no chociażby skąd informacja, że kasy są zlikwidowane lub nieczynne? Tak samo Trzebiatów Wąskotorowy - brak źródeł dot. otwarcia stacji, ilości peronów i krawędzi oraz statusu kasy.

Moja propozycja naprawy tego na szybko jest taka: dodanie pola "Źródła danych" na samym dole infoboksu, gdzie w treści można dodać refy do bibliografii bądź stron (czyli wyglądałoby to "Źródła danych: [1], [2], [3], [x]" - wyświetlą się co prawda na samym dole artykułu jak zwykle, ale infobox będzie czytelniejszy bez przypisów przy każdej pozycji. Kuracyja (dyskusja) 13:43, 17 kwi 2022 (CEST)

@Kuracyja: Patrząc po edycjach jak i samym adresie ip mam podejrzenie, że może być to kolejowy troll wandal (czy jak zwą go tam niektórzy użytkownicy), który wcześniej w wątku w prośbach do administratorów trollował zakładając wątki o wojnach edycyjnych, które sam tworzył.
Wracając do edycji to uważam, to jest jeden bardzo poważny błąd. Otóż nie należy wpisywać do tabeli informacji, że kasy są "zlikwidowane lub nieczynne", ponieważ tak naprawdę nie wiadomo, czy kasy są normalnie zamknięte, czy zlikwidowane na stałe wraz z rozbiórką obiektów w których się znajdowały. Uważam, że sprawa infoboksów jest trochę kontrowersyjna, ale należałoby je jednolicie uzupełniać, aby nie było problemów z rozbieżnościami.
Tak ogółem to informacje były uzupełniane na podstawie zamieszczonych źródeł w artykule? KujKuń (dyskusja) 18:58, 20 kwi 2022 (CEST)
...oba artykuły które zalinkowałem nie mają podanej żadnej bibliografii. Jedynym wyjątkiem przy Piotrkowskiej KD (przy tej linii się znajdowały te p.o.) jest artykuł dotyczący stacji początkowej, gdzie informacje są oparte na źródle. Kuracyja (dyskusja) 19:20, 20 kwi 2022 (CEST)
Chyba lepiej byłoby gdybyś przy edycjach dodawał źródła, o ile posiadasz takowe na których mógłbyś wstawić informacje bez obawy, że ktoś je usunie. KujKuń (dyskusja) 21:25, 20 kwi 2022 (CEST)
Dobrze, a jak to się ma do pozostałych infoboksów podzielających ten casus? Kuracyja (dyskusja) 20:00, 23 kwi 2022 (CEST)
Czy nie jest tak, że infobox powinien być skrótem informacji z treści artykułu, zatem de facto nie powinno być w nim ekstra informacji, a uźródłowienie powinno się znajdować normalnie w treści? Oczywiście ta "reguła" jest wiele razy łamana, ale chyba taka jest idea infoboksu. Może więc nie ma co wymyślać koła na nowo. --katafrakt () 21:59, 25 kwi 2022 (CEST)
No to w takim razie trzeba powywalać nieuźródłowione informacje (np. dotyczące peronów, krawędzi i kas) z tych infoboksów które zostały umieszczone w artykułach składających się wyłącznie z linijki "X - stacja/przystanek osobowy w miejscowości Y w województwie Z w Polsce". A tego jest dużo. Kuracyja (dyskusja) 18:32, 26 kwi 2022 (CEST)
Cóż, moim zdaniem tak się powinno zrobić. A jeszcze lepiej - znaleźć źródła dla tych informacji i umieścić je również w artykule. W obu wypadkach sporo pracy i wolałbym uzyskać jakiś szerszy konsensus na ten temat, przed rozpoczęciem takiej operacji. --katafrakt () 09:59, 6 maj 2022 (CEST)
Jak chcemy umieszczać te wszystkie informacje w artykule to ja to widzę tylko jako tabelkę, w postaci szablonu. Przeklejanie i modyfikowanie tysiąc razy sformułowania "jest to dwuperonowy przystanek osobowy nieposiadający kasy biletowej" (dla przykładu) jakoś mi się nie uśmiecha. Kuracyja (dyskusja) 12:18, 6 maj 2022 (CEST)
Zauważmy, że bez problemu da się surowymi danymi PLK-i (tymi [2]) "z automatu" uźródłowić takie informacje z infoboxów jak ilość peronów, sposób dojścia (kładki dla pieszych, przejścia w poziomie szyn i pod torami, schody), rodzaj "stacji" (stacja, podg, bocznica, przystanek osobowy, itp.), kilometraż stacji czy zarządcę stacji/dworca. ~Kamilkrk (dyskusja) 10:50, 6 maj 2022 (CEST)

Problem z siecią trakcyjną w przebiegachEdytuj

Po ostatnich zmianach w kodzie przebiegów linii z eELC na BL zauważyłem, że w wielu artykułach sieć trakcyjna jest mocno poucinana i nie łączy się ze sobą. Ten problem dotyczy artykułów o zelektryfikowanych liniach kolejowych oraz tych łączącymi się ze stacjami. Czy w najbliższym czasie zostanie naprawiony ten skrypt? KujKuń (dyskusja) 18:42, 20 kwi 2022 (CEST)

Linie kolejowe i stacje a infobox - jeszcze jedna niewyjaśniona kwestiaEdytuj

Witam. Od dłuższego czasu nurtuje mnie brak wyraźnych "wytycznych" czy wskazówek (a przeszukałem i całe archiwum dyskusji Projektu, i Kawiarenkę) dla jednej sytuacji. Mamy setki stacji/przystanków na liniach (dyskutuję jedynie o jurysdykcji PLK-ki) formalnie bądź fizycznie zlikwidowanych, a które mają swój artykuł z infoboxem. I tu mamy pewien problem, bo ani nie możemy bezkrytycznie podać numeru linii, która kiedyś przechodziła przez daną stację (będzie to niezgodne z prawdą i stanem faktycznym) ani chyba (?) nie możemy "upiększać" infoboxu (proponowałbym np.: dopisek hist.), na co zwrócił mi uwagę jeden sfrustrowany tym faktem IP-ek. A może ja się mylę? Macie jakiś pomysł? W dwóch przypadkach usunąłem z artykułu o stacji sam numer linii z pozostawieniem odniesienia do artykułu o tej konkretnej linii i to uważam za najlepsze rozwiązanie, ponieważ w artykule o linii kolejowej zawsze znajduje się wzmianka o jej dawnym przebiegu. Nie chcę jednak samodzielnie wprowadzać rewolucji :) ~Kamilkrk (dyskusja) 10:59, 5 maj 2022 (CEST)

Powrót do strony „Transport szynowy”.