Fakt (gazeta)

polski dziennik bulwarowy
(Przekierowano z Fakt.pl)

Fakt – ogólnopolski dziennik wydawany od 2003 w Warszawie przez wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, część koncernu mediowego Axel Springer SE; lider rynku prasy codziennej w Polsce.

Fakt
Ilustracja
Częstotliwość

dziennik

Adres

ul. Domaniewska 52
02-672 Warszawa

Wydawca

Ringier Axel Springer Polska[1]

Tematyka

polityczno-społeczna

Pierwszy numer

22 października 2003[2]

Redaktor naczelny

Michał Wodziński

Średnia sprzedaż

122 578 (2023)

Format

tabloid

Liczba stron

24

ISSN

1731-7118

Strona internetowa

Gazeta wzorowana jest na niemieckim „Bild” i należy do gazet typu tabloid.

W sierpniu 2020 został uruchomiony płatny serwis subskrypcyjny dziennika oraz specjalna aplikacja na smartfony. Każdy subskrybent posiada dostęp m.in. do aktualnego i archiwalnych numerów „Faktu” w formacie PDF oraz wszystkich treści dostępnych na stronie internetowej tabloidu[3][4]. Gazeta ma swoją edycję internetową, która dostępna jest pod adresem Fakt.pl.

„Fakt” dla Wielkiej Brytanii i Fakt dla Irlandii edytuj

Od września 2008 gazeta ukazywała się także na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii. Wychodziła tam jako tygodnik w każdy czwartek. Redaktorem naczelnym „Faktu” dla Wielkiej Brytanii i Irlandii był Jan Domaniewski. Projekt został zamknięty w 2009 decyzją Grzegorza Jankowskiego.

Krytyka edytuj

W 2004 i 2005 Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich przyznało „Faktowi” tytuł „Hieny Roku” za wyróżnienie się szczególną nierzetelnością i lekceważeniem zasad etyki dziennikarskiej. Przyznanie tej „nagrody” Faktowi zagwarantował krzykliwy, często obraźliwy styl artykułów oraz powszechne celowe wprowadzanie czytelników w błąd[5].

„Fakt” wielokrotnie oskarżany był w innych mediach o podawanie nieprawdy i tworzenie materiałów fikcyjnych. Słynnym przykładem jest seria artykułów o rzekomym wielorybie płynącym Wisłą[5].

Artykuły w dzienniku są często oparte na niesprawdzonych spekulacjach. Przykładem jest artykuł z pierwszej strony „Faktu” o rzekomym nadużyciu ministra edukacji Romana Giertycha „Dał rodzicom rządowe auto”[6]. Sprawa zakończyła się przeprosinami redaktora naczelnego Faktu[7].

Po publikacji przez „Fakt” rzekomego listu samobójczego byłych sióstr z zakonu betanek z Kazimierza Dolnego sprawą zajęła się prokuratura. Tekst okazał się w całości sfingowany, a „Fakt” przeprosił na 11 stronie za publikację informacji, które „okazały się nieprawdziwe”. Rada Etyki Mediów skrytykowała Fakt za „kolejne rażące nadużycie”[8].

We wrześniu 2013 „Gazeta Wyborcza” skrytykowała w swoim artykule prowokację „Faktu” dotyczącą jednego z opolskich urzędników, który w wyniku prowokacji „Faktu” stracił pracę. Prowokacja miała miejsce, natomiast materiał nie został opublikowany[9].

Michał Karnowski, były dziennikarz gazet „Dziennik” oraz „Newsweek”, zarzucił „Faktowi” brak ambicji oraz rezygnowanie z rzetelnego dziennikarstwa na rzecz artykułów nastawionych „na krew oraz goliznę”, obwiniając za to mało ambitną politykę Ringier Axel Springer Polska, na którą redaktor naczelny nie ma żadnego wpływu[10].

20 sierpnia 2015 „Fakt” opublikował zdjęcie twarzy umierającej, 10-letniej dziewczynki zamordowanej uderzeniem siekierą w głowę po wyjściu z księgarni w Kamiennej Górze. Publikacja wywołała duże oburzenie i spotkała się z krytyką ze strony innych mediów[11][12].

W weekendowym wydaniu dziennika „Fakt na weekend” z 1–2 września 2018 opublikowany został kontrowersyjny artykuł zatytułowany Ojciec wybrał politykę, a syn sznur opisujący śmierć syna Leszka Millera. Polityk poinformował o wytoczeniu procesu sądowego za naruszenie dóbr osobistych przeciwko wydawcy gazety oraz redaktorowi naczelnemu, Robertowi Felusiowi[13]. Niedługo potem w związku ze sprawą Feluś zrezygnował z funkcji redaktora naczelnego[14].

Procesy sądowe edytuj

  • W kwietniu 2006 po tym, jak w październiku 2005 „Fakt” opublikował tekst „Ten zboczeniec jest wolny” na temat pedofilii, ilustrując go prawie 30 cm zdjęciem powszechnie znanego w Koninie redaktora naczelnegoPrzeglądu KonińskiegoStanisława Piguły, Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał redaktorowi naczelnemu „Faktu” przeproszenie mężczyzny za naruszenie jego dobrego imienia oraz zasądził zadośćuczynienie w kwocie 100 tysięcy złotych. Stanisław Piguła postanowił przekazać całą kwotę zadośćuczynienia na opiekę paliatywną w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Koninie[15]. Wyrok sądu I instancji został następnie podtrzymany przez sąd apelacyjny i Sąd Najwyższy, które nie znalazły podstaw do obniżenia zadośćuczynienia (czego domagał się Jankowski), bowiem wynagrodzenie redaktora naczelnego „Faktu” wynosiło wówczas 65 tysięcy złotych miesięcznie[16].
  • Z dziennikiem procesowały się także osobowości medialne: Anna Mucha[17], Kayah[18], Joanna Brodzik[19], Edyta Górniak[20] i Paulina Młynarska[21]. Wszystkie wygrały procesy i wywalczyły zadośćuczynienie od gazety.
  • W maju 2010 „Fakt” przegrał pozew sądowy, jaki wytoczył gazecie dziennikarz Mariusz Max Kolonko za serię artykułów z 2006 na temat jego związku z aktorką Weroniką Rosati. Sąd Okręgowy w Warszawie uznał gazetę winną naruszenia dóbr osobistych i nakazał opublikowanie przeprosin i wypłatę 50 tys. złotych na rzecz powoda[22].

Redaktorzy naczelni edytuj

Średnia sprzedaż edytuj

Rok Liczba egz.
2005 519 086[27]
2010 437 060[28]
2015 307 474[29]
2020 180 019[30]
2023 122 578[31]
(w tym 228 e-wyd.)

Zobacz też edytuj

Przypisy edytuj

  1. a b c Łukasz Szewczyk: Robert Feluś nowym redaktorem naczelnym Faktu. [w:] Media2 [on-line]. 2014-05-29 (13:52). [dostęp 2014-05-31]. (pol.).
  2. Wyborcza.pl, wyborcza.pl [dostęp 2019-11-21].
  3. Łukasz Szewczyk, Fakt24.pl uruchamia płatny serwis subskrypcyjny, Media2.pl, 5 sierpnia 2020 [dostęp 2020-08-05] [zarchiwizowane z adresu 2020-09-20] (pol.).
  4. Subskrypcja, fakt.pl [dostęp 2020-08-05].
  5. a b Małgorzata Wyszyńska, Wieloryb z Wisły wyjęty, „Press”, maj 2006 [dostęp 2024-02-09] (pol.).
  6. kk, Olbrzymia wpadka gazety "Fakt", wirtualnemedia.pl, 2 marca 2007 [dostęp 2024-02-10] [zarchiwizowane z adresu 2007-03-04] (pol.).
  7. kid, "Fakt" przeprosił Giertycha, Gazeta Wyborcza, 7 marca 2007 [dostęp 2024-02-09].
  8. asz, REM: Rażące nadużycie "Faktu" ws. listu betanek, Gazeta.pl, 25 czerwca 2007 [dostęp 2024-02-10] [zarchiwizowane z adresu 2016-03-08] (pol.).
  9. Mariusz Lodziński, Jak „Fakt” wrobił urzędnika w randkę, Gazeta Wyborcza, 11 września 2013 [dostęp 2024-02-10].
  10. Michał Karnowski: „Fakt” czeka seria zwolnień i zmian kadrowych. [w:] Wirtualne Media [on-line]. 2014-05-30. [dostęp 2014-06-01].
  11. Wiktoria Beczek: „Fakt” publikuje makabryczne zdjęcia ciężko rannej dziewczynki. To najgorsze, do czego posunął się polski tabloid. [w:] Gazeta.pl [on-line]. 2015-08-20. [dostęp 2015-08-21]. (pol.).
  12. Dominika Węcławek: Redakcjo Faktu, to zaszło za daleko! List otwarty w sprawie publikacji zdjęcia umierającej dziewczynki. [w:] Doch.pl [on-line]. 2015-08-20. [dostęp 2015-08-21]. (pol.).
  13. „Ojciec wybrał politykę, a syn sznur”. Miller pozywa „Fakt”, „Do Rzeczy”, 3 września 2018 [dostęp 2018-10-31] (pol.).
  14. Robert Feluś, redaktor naczelny ‘Faktu’, zrezygnował. Powodem tekst o śmierci syna Leszka Millera, „wyborcza.pl” [dostęp 2018-10-31] (pol.).
  15. „Fakt” przegrał w sądzie z „Przeglądem Konińskim”, Przegląd Koniński, 2006-05-16.
  16. Izabela Lewandowska, Im większa krzywda, tym wyższe zadośćuczynienie, Rzeczpospolita, 31 stycznia 2008 [dostęp 2024-02-10] [zarchiwizowane z adresu 2016-05-08] (pol.).
  17. Mucha wygrała proces z Faktem: Boję się pomyśleć, jak mnie przeproszą. [w:] film.wp.pl [on-line]. Wirtualna Polska, 26 stycznia 2007 09:29. [dostęp 2012-11-27]. (pol.).
  18. Kayah wygrała z „Faktem”. [w:] Bankier.pl [on-line]. 2007-03-02 10:57. [dostęp 2012-11-27]. (pol.).
  19. Joanna Brodzik wygrywa z „Faktem”. [dostęp 2012-11-27]. (pol.).
  20. Łukasz Szewczyk: Edyta Górniak pozwie Fakt za nagie zdjęcia. [w:] Media2 [on-line]. [dostęp 2012-11-27]. (pol.).
  21. Młynarska wygrywa z Faktem sprawę o "gwałt", Media2.pl.
  22. masz, isb, pr, pap, Mariusz Max Kolonko wygrał z Faktem, dostanie odszkodowanie, wirtualnemedia.pl, 2 czerwca 2010 [dostęp 2024-02-10] (pol.).
  23. Patryk Pallus: Grzegorz Jankowski nie jest już naczelnym „Faktu”. 29 maja 2014. [dostęp 2014-05-29]. (pol.).
  24. Nikola Bochyńska: Katarzyna Kozłowska nowym redaktorem naczelnym „Faktu”. Wirtualne Media, 19 grudnia 2018. [dostęp 2019-02-26].
  25. a b Katarzyna Kozłowska przestaje kierować dziennikiem 'Fakt', wirtualnemedia.pl, 19 października 2023 [dostęp 2023-07-25] (pol.).
  26. Michał Wodziński pokieruje „Faktem”. „To człowiek Grzegorza Jankowskiego”, wirtualnemedia.pl, 19 października 2023 [dostęp 2023-10-19].
  27. Sprzedaż największych dzienników w 2005 r., wirtualnemedia.pl, 26 lutego 2006 [dostęp 2024-02-18] [zarchiwizowane z adresu 2015-06-29] (pol.).
  28. Większość dzienników zanotowała spadki w 2010 roku, wirtualnemedia.pl, 7 lutego 2011 [dostęp 2024-02-18] [zarchiwizowane z adresu 2011-03-16] (pol.).
  29. Michał Kurdupski, W 2015 roku spadła sprzedaż większości dzienników. Tylko „Parkiet” i „Rzeczpospolita” na plusie, wirtualnemedia.pl, 5 lutego 2016 [dostęp 2024-02-18] [zarchiwizowane z adresu 2016-02-15] (pol.).
  30. W 2020 roku wzrosła dynamika spadku sprzedaży dzienników ogólnopolskich, press.pl, 4 lutego 2021 [dostęp 2024-02-18] [zarchiwizowane z adresu 2021-04-20] (pol.).
  31. Michał Kurdupski, „Fakt” na czele sprzedaży w 2023 roku, „Gazeta Wyborcza” straciła najwięcej, wirtualnemedia.pl, 13 lutego 2024 [dostęp 2024-02-18] [zarchiwizowane z adresu 2024-02-16] (pol.).