Jugosłowiańskie Radio i Telewizja

publiczny nadawca radiowo-telewizyjny w Jugosławii

Jugosłowiańskie Radio i Telewizja (mac. Југословенска радиотелевизија, serb.-chor. Jugoslavenska radiotelevizija / Југославенска радиотелевизија, słoweń. Jugoslovanska radiotelevizija), JRT/JРТjugosłowiański publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, były członek Europejskiej Unii Nadawców. Powstał w 1956 roku.

Jugosłowiańskie Radio i Telewizja
Ilustracja
Państwo  Jugosławia
Adres Takovska 10, Belgrad, Socjalistyczna Republika Serbii
Data założenia 1956
Data likwidacji 2001
Forma prawna spółka publiczna
brak współrzędnych
Dawna siedziba JRT na ulicy Takovska 10 w Belgradzie, obecnie siedziba RTS w 2007.

JRT była jednym z nadawców założycieli Europejskiej Unii Nadawców[1].

Zarządy federalneEdytuj

JRT było podzielone na osiem federalnych zarządów. Każdy zarząd samodzielnie tworzył własne programy, a niektóre z nich obsługiwało kilka kanałów. System przestał istnieć podczas rozpadu Jugosławii, kiedy większość republik stała się niepodległymi państwami. W rezultacie, niegdyś regionalne ośrodki nadawcze stały się publicznymi nadawcami nowo niepodległych państw.

Republika Zarząd federalny JRT Siedziba Data powstania Obecny nadawca
  SR Bośnia i Hercegowina RTV Sarajevo Sarajewo 1965 Bosanskohercegovačka radiotelevizija (BHRT)
  SR Chorwacja RTV Zagreb Zagrzeb 1956 Hrvatska radiotelevizija (HRT)
  SR Czarnogóra RTV Titograd Titograd 1965 Radiotelevizija Crne Gore (RTCG)
  SR Macedonia RTV Skopje Skopje 1964 Makedonska radio televizija (MRT)
  SR Serbia RTV Beograd Belgrad 1958 Radio-Televizija Srbije (RTS)
  SR Słowenia RTV Ljubljana Lublana 1958 Radiotelevizija Slovenija (RTVSLO)
  SPA Kosowo (SR Serbia) RTV Priština Prisztina 1964 nadal istnieje
  SPA Wojwodina (SR Serbia) RTV Novi Sad Nowy Sad 1975 Radio Televizija Vojvodine (RTV)

Tylko jeden z federalnych zarządów kanału istnieje do dziś w takiej samej formie prawnej, jak w latach 1956–2001 – RTV Priština, nadawca obejmujący tereny Kosowa. Nie nadaje jednak żadnego kanału i od 2009 roku nie posiada pracowników[2]. RTV Priština została de facto zastąpiona jako krajowy nadawca publiczny przez Radio Televizioni i Kosovës (RTK).

Zobacz teżEdytuj

PrzypisyEdytuj