Otwórz menu główne

Pierwyj kanał

stacja telewizyjna

Pierwyj kanał (ros. Первый канал, tłum. Program pierwszy) – publiczna stacja telewizyjna Federacji Rosyjskiej, mająca największy zasięg odbiorców w Rosji (98,8% populacji).

Pierwyj kanał
Ilustracja
Data startu 9 marca 1938
Format obrazu 16:9 (SDTV 576i i HDTV 1080i)
Właściciel Federalna Agencja Zarządzania Nieruchomościami,
Rząd Federacji Rosyjskiej
Systemy
emisji sygnału
SECAM
Kraj nadawania  ZSRR 1951-1991
 Rosja od 1991
Język język rosyjski
Siedziba Moskwa
Poprzednia nazwa Radziecka Telewizja Centralna (1938–1951)
Pierwszy Program Centralnej Telewizji ZSRR (1951–1991)
Pierwszy Kanał Ostankino (1991–1995)
Powszechny Program Telewizji Rosyjskiej (1995–2002)
Pierwszy Kanał (od 2002)
Zastąpił Pierwyj Kanał Ostankino
Siostrzane kanały Rossija 1
Karusel
Strona internetowa

Spis treści

HistoriaEdytuj

Za początki rosyjskiej telewizji uznaje się 1 maja 1931 roku, kiedy nadano pierwsze próbne obrazy bez dźwięku za pośrednictwem eteru na teren Moskwy. 1 października 1931 roku rozpoczęto nadawanie dźwiękowe telewizji. Później, telewizja zaczęła pojawiać się również w Leningradzie i Odessie. Moskwa zaczęła nadawanie 12 razy w miesiącu na 60 minut. W marcu 1939 roku rozpoczęto regularne transmisje telewizyjne. W latach 1941–1945 nie emitowano programów telewizyjnych. Programy zostały wznowione 7 maja 1945 roku. 22 marca 1951 roku otwarto Centralne Studio Telewizyjne w Moskwie i od tego momentu rozpoczyna się era pierwszego programu rosyjskiej telewizji. 14 lutego 1956 roku rozpoczęto emisję drugiego programu telewizji radzieckiej. 14 stycznia 1960 roku rozpoczęto eksperymentalne nadawanie programu w kolorze, niedługo potem pojawia się trzeci (moskiewski) i czwarty (edukacyjny) program radzieckiej telewizji. 10 października 1967 roku pierwszy program rozpoczyna nadawanie w kolorze na stałe. Od 1976 roku za pośrednictwem systemu satelitarnego „Orbita” rozpoczęto emitowanie kanału z przesunięciami czasowymi odpowiednimi dla stref czasowych ZSRR. W 1988 roku telewizja radziecka pokazała pierwszą w dziejach reklamę napoju „Pepsi”, występował w niej Michael Jackson. 2 listopada 1989 roku złamano monopol państwowej telewizji w ZSRR, pojawił się prywatny kanał 2x2, likwidując trzeci program. 16 września 1991 roku zlikwidowano czwarty program radzieckiej telewizji (niedługo potem pojawił się tu 4 kanał Ostankino), częstotliwości oddano byłym republikom ZSRR na własne audycje.

1 stycznia 1992 zlikwidowano istniejący wcześniej Program Pierwszy Centralnej Telewizji ZSRR, powołując w jego miejsce Kanał Ostankino (od nazwy wieży telewizyjnej w Moskwie). Niestety nie udało się odbudować zaufania widzów do totalitarnej wcześniej telewizji i kanał przegrywał w kwestiach oglądalności z prywatnymi stacjami. W związku z tym zdecydowano o kolejnej zmianie wizerunku i 1 kwietnia 1995 roku rozpoczął nadawanie kanał o nazwie ORT.

20 października 1996 na częstotliwościach ORT na Ukrainie rozpoczęła nadawanie telewizja Inter.

17 listopada 1997 na częstotliwościach ORT w Kazachstanie rozpoczął nadawanie Pierwyj kanał Jewrazija.

1 września 1999 na częstotliwościach ORT w Mołdawii rozpoczął nadawanie Prime.

27 sierpnia 2000 w związku z pożarem wieży telewizyjnej Ostankino, programy ORT zaczęły się pojawiać w telewizji RTR. Jednak 4 września 2000 ORT wrócił do oddzielnego nadawania.

25 czerwca 2002 na częstotliwościach ORT na Białorusi rozpoczął nadawanie ONT.

2 września 2002 roku kanał ORT zmienił nazwę na Pierwyj kanał, nastąpiła całkowita zmiana ramówki, a stacja zaczęła przynosić zyski.

4 września 2002 na częstotliwościach telewizji Pierwyj kanał w Estonii, Litwie i na Łotwie rozpoczął nadawanie Pirmais Baltijas Kanāls, nadający z Łotwy.

W listopadzie 2003 Pierwyj Kanał przeszedł na nadawanie w stereo.

1 czerwca 2011 Pierwyj kanał przeszedł na nadawanie w formacie 16:9 (w DVB-T i na satelicie) oraz w 14:9 (w emisji analogowej).

Nazwy kanałuEdytuj

  • od 22 marca 1951 do 25 grudnia 1991 – Pierwszy Program Centralnej Telewizji ZSRR
  • od 26 grudnia 1991 do 31 marca 1995 – Pierwszy Kanał Ostankino
  • od 1 kwietnia 1995 do 1 września 2002 – Powszechny Program Telewizji Rosyjskiej (ORT)
  • od 2 września 2002 – Pierwszy Kanał

Dyrektorzy kanałuEdytuj

  • 1951-1957 – Władimir Spiridonowicz Osminina
  • 1957-1960 – Gieorgij Aleksandrow Iwanow
  • 1960-1980 – Pietia Szabanow Iljicz
  • 1980–1996 – brak danych
  • 1997–1998 – Aleksander Liubimow
  • 1999–2000 – Sergiej Gorjaczew
  • od 2001 – Kirył Kliemienow

Edytuj

Początkowo logo było w prawym dolnym rogu ekranu. 1 kwietnia 1995 roku logo przeniesiono w prawy górny róg ekranu i tam znajduje się do dziś.

  • od 1991 do 31 marca 1995 – w kwadracie jest składana z prostokątów (z góry, do środka i na dół) cyfra „1”. Na antenie logo było półprzeźroczyste i stało ono w prawym dolnym rogu ekranu, lecz do 1993 było kolorowe.
  • od 1 kwietnia 1995 do jesieni 1995 – Pionowy prostokąt przypominający cyfrę 1 w obwódce koła. Logo przeniesiono w prawy górny róg ekranu.
  • od jesieni 1995 do 31 grudnia 1996 – Pochylona cyfra 1 w konturze, na środku jedynki są pochylone kwadraciki z literami ОРТ (w cyrylicy – ORT).
  • od 1 stycznia 1997 do 30 września 2000 – Cyfra 1 w pierścieniu, pod nimi są pochylone 3 kwadraciki z literami ОРТ napisane nową czcionką. Na ekranie logo było do 1998 szare, lecz zmieniono je na złote, bez liter. W dniach pożaru wieży telewizyjnej Ostankino logo zostało przeniesione do lewego górnego rogu, gdyż w części kraju objętej sygnałem wieży połączono kanał pierwszy z kanałem RTR i wyświetlane były dwa logotypy (ORT i RTR z podpisem informującym o wspólnym kanale).
  • od 1 października 2000 do dziś – Kryształowa cyfra „1”. Do 23 września 2001 logo na ekranie było białe, obecnie jest półprzeźroczyste. Od 1 czerwca 2011 logo jest zmniejszone.

Programy informacyjneEdytuj

  • Wremia – główny dziennik informacyjny pierwszego kanału, nadawany codziennie z Moskwy o godzinie 21:00.
  • Nowosti – szybki serwis informacyjny nadawany w formie piętnastominutowych audycji o godzinie 9:00, 12:00, 15:00, 18:00 i 23:30.

Odbiór w PolsceEdytuj

Do 1997 roku ORT był odbierany również w Warszawie. Najpierw, do 1985 roku, Program Pierwszy Centralnej Telewizji ZSRR nadawał z Marysina Wawerskiego na kanale 8. W 1985 roku, emisja została przeniesiona na kanał 51 i od tej pory kanał nadawał z Pałacu Kultury i Nauki. 3 stycznia 1994 na kanale 51 rozpoczął nadawanie TVP Warszawa, a tym samym Pierwszy Kanał Ostankino przeniósł się na kanał 41. W 1997 roku ORT zrezygnował z nadawania w Warszawie. W 1999 na kanale 41 rozpoczęła nadawanie Telewizja Niepokalanów (obecnie TV Puls).

ORT był odbierany również w Świnoujściu na kanale 1, w Szczecinie na kanale 3 z budynku TVP Szczecin, w Chojnie na kanale 6 (na terenie jednostki Północnej Grupie Wojsk). oraz w Poznaniu na kanale 6 z budynku Konsulatu ZSRR (potem Federacji Rosyjskiej) w Poznaniu.

Linki zewnętrzneEdytuj