RTL Group

RTL Group SA (Radio Télévision Luxembourg) – największy nadawca bezpłatnej telewizji naziemnej w Europie, skupiający 57 stacji telewizyjnych i 31 stacji radiowych, nadający łącznie w 11 państwach[1].

RTL Group
Ilustracja
Państwo  Luksemburg
Siedziba Luksemburg
Data założenia 5 lipca 2000
Forma prawna spółka akcyjna
Prezes Anke Schäferkordt (CEO)
Guillaume de Posch (CEO)
Zatrudnienie 11 700 (2015)
Dane finansowe
Przychody 5,808 mld EUR (2014)
brak współrzędnych
Strona internetowa

HistoriaEdytuj

Grupa RTL została utworzona 5 lipca 2000 roku, w wyniku połączenia CLT-UFA z brytyjską firmą Pearson TV. W lutym 2001 r. Bertelsmann nabył w drodze wymiany akcji z belgijską grupą Bruxelles Lambert 67% udziałów RTL Group. Natomiast w styczniu 2002 r., nastąpiło nabycie dalszych 22% od koncernu Pearson[2].

Bertelsmann posiada 90,4% i co najmniej dwa razy próbował zakupu spółki całkowicie, ostatnio pod koniec 2007 roku, jednak do całkowitego przejęcia nie doszło.

Wykaz wszystkich stacji telewizyjnych i radiowych z udziałami spółkiEdytuj

TelewizjaEdytuj

NiemcyEdytuj

Bezpłatna telewizjaEdytuj
Płatna telewizjaEdytuj

FrancjaEdytuj

BelgiaEdytuj

HolandiaEdytuj

LuksemburgEdytuj

HiszpaniaEdytuj

WęgryEdytuj

ChorwacjaEdytuj

RosjaEdytuj

Bezpłatna telewizjaEdytuj
Płatna telewizjaEdytuj

RadioEdytuj

NiemcyEdytuj

LuksemburgEdytuj

BelgiaEdytuj

PortugaliaEdytuj

HolandiaEdytuj

FrancjaEdytuj

Wytwórnie filmoweEdytuj

  • FremantleMedia (London)
  • Alomo Productions (London)
  • EVA Entertainment (London)
  • Grundy Productions (Sydney)
  • FremantleMedia GmbH (Hürth)
  • UFA Film & TV Produktion (Potsdam)
  • Plus Productions (Athen)
  • Trebitsch Produktion Holding (Hamburg, 64%)
  • Universum Film (München)

Wideo na ŻyczenieEdytuj

  • RTLnow
  • VOXnow

RTL Group w PolsceEdytuj

Podmioty RTLu/Radia Luksemburg trzykrotnie pojawiły się w Polsce:

Radio LuksemburgEdytuj

Radio Luxembourg, nadawane z Luksemburga w latach 1933–1939 i 1946–1992, było odbierane także w Polsce. Z uwagi na bardziej atrakcyjny niż Polskie Radio program tej rozgłośni była ona bardzo popularna w Polsce.

RTL 7Edytuj

Stację telewizyjną RTL 7 uruchomiono 6 grudnia 1996 roku. Była to stacja serialowo-filmowa. Z końcem 2001 roku stacja została przejęta przez Grupę ITI i zastąpiona przez TVN Siedem od 1 marca 2002 roku.

PolsatEdytuj

W 2006 roku RTL negocjował z Telewizją Polsat zakup 25% akcji Polsatu, jednakże do tej transakcji nigdy nie doszło.

Zobacz teżEdytuj

PrzypisyEdytuj