Sanguszkowie herbu Pogoń Litewska

ród szlachecki

Sanguszkowie znani również jako Sanguszkowicze, Sankguszkowie, Sankguszkowicze[1]magnacki ród książęcy (kniaziowski) herbu Pogoń Litewska, będący gałęzią litewskiej dynastii Giedyminowiczów, a wywodzący się od przyrodniego brata króla Władysława II Jagiełły - księcia Fiodora, syna wielkiego księcia litewskiego Olgierda, a wnuka wielkiego księcia litewskiego Giedymina. Nazwisko rodu pochodzi od imienia syna wspomnianego Fiodora - księcia Sanguszki.

Herb książęcy Sanguszków - Pogoń Litewska

PochodzenieEdytuj

Wcześniejsza literatura na podstawie błędnych przekazów latopisarskich uznawała Sanguszków za potomków księcia Lubarta Giedyminowicza. Sami zainteresowani także nie byli chyba pewni swojego pochodzenia, albowiem na podstawie mylnego przekonania o pochodzeniu od wspomnianego Lubarta swego czasu używali nazwiska Lubartowicz Sanguszko. Twórca potęgi rodu, książę Paweł Karol Sanguszko (ur. 1680, zm. 1750), za królewskim przyzwoleniem przemianował nawet znajdujący się w jego posiadaniu Lewartów na Lubartów. Obecnie historycy, powołując się na historyczne źródła dokumentowe, raczej nie mają wątpliwości co do pochodzenia tego rodu od Olgierda Giedyminowicza. Jan Tęgowski wyraził zdanie, iż właśnie w książęcym domu Sanguszków najdłużej przetrwał ród Olgierdowiczów.

Pierwotnie dobra Sanguszków znajdowały się na Wołyniu (Ratno, Kamień Koszyrski, Kowel, Sławuta). Z czasem rodzina nabyła nowe na Podolu (Satanów) i w Małopolsce (Lubartów, Tarnów). Na przełomie XV i XVI wieku ród podzielił się na dwie główne linie:

  • linia koszyrsko-niesuchoiżska – zapoczątkowana przez Aleksandra, dzieląca się na dwie gałęzie:
    • gałąź koszyrska ("Sanguszkowie-Koszyrscy") – zapoczątkowana przez Michała, wymarła w 1653 r.
    • gałąź niesuchoiżska ("Sanguszkowie-Niesuchoiżscy") – zapoczątkowana przez Andrzeja, wymarła w 1591 r.;
  • linia kowelska ("Sanguszkowie-Kowelscy") – zapoczątkowana przez Michała, istnieje po dziś dzień.

Wybrani członkowie roduEdytuj

Pokolenie 0Edytuj

Pokolenie 1Edytuj

Pokolenie 2Edytuj

 
Drzewo genealogiczne Sanguszków z 1931 roku

Pokolenie 3Edytuj

Pokolenie 4Edytuj

Pokolenie 5Edytuj

Pokolenie 6Edytuj

Pokolenie 7Edytuj

Pokolenie 8Edytuj

Pokolenie 9Edytuj

Pokolenie 10Edytuj

Pokolenie 11Edytuj

Pokolenie 12Edytuj

Pokolenie 13Edytuj

Pokolenie 14Edytuj

  • Piotr Antoni Samuel Sanguszko (1937-1989)

Pokolenie 15Edytuj

PałaceEdytuj

Inne pałace Sanguszków:

PrzypisyEdytuj

  1. Wolff i in. 1895 ↓, s. 422.
  2. Michał Sanguszko. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].
  3. Andrzej Sanguszkowicz Koszyrski. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].
  4. Aleksander Sanguszko Koszyrski. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].
  5. Lew Sanguszko. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].
  6. Hrihory Sanguszko. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].
  7. Adam Aleksander Sanguszko. genealogia.grocholski.pl. [dostęp 2014-05-18].

BibliografiaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj