İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti: Różnice pomiędzy wersjami

m
WP:SK, dr.red, szablony cytuj
(nowy)
 
m (WP:SK, dr.red, szablony cytuj)
{{Przedsiębiorstwo infobox
|nazwa = İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti
|logo =
|zdjęcie =
|opis zdjęcia =
|forma prawna = nadawca publiczny
|założyciele = [[Zgromadzenie Narodowe (Azerbejdżan)|Zgromadzenie Narodowe Azerbejdżanu]]
|komplementariusze =
|data założenia = [[2005]]
|data likwidacji =
|lokalizacja = [[Azerbejdżan]]
|siedziba = [[Baku]]
|nr KRS =
|prezes =
|przewodniczący RN =
|dyrektor =
|ważni pracownicy =
|ważni akcjonariusze =
|branża = media
|produkty = kanał radiowy i telewizyjny
|zatrudnienie =
|obroty =
|dochód =
|zysk operacyjny =
|zysk netto =
|aktywa =
|kapitał =
|filie =
|giełda =
|ISIN =
|symbol akcji =
|symbol obligacji =
|www = http://www.itv.az/
|GaleriaCommons =
}}
'''İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti''' (pol. Publiczne Radio i Telewizja Azerbejdżanu, '''İTV''') - [[Azerbejdżan|azerski]] [[telewizja publiczna|publiczny]] nadawca radiowo-telewizyjny, utworzony w 2005 roku na mocy decyzji parlamentu tego kraju<ref name="itv.az">''[http://en.itv.az/aboutus/ourbackground/37.html Our background]'', itv.az {{lang|en}} [dostęp 2011-05-15]</ref>. Zgodnie z azerskim prawem, stacja określana jest jako "publiczna, ale nie rządowa", co ma ją odróżnić od bezpośrednio kontrolowanej przez rząd [[AzTV]]. Firma nadaje po jednym kanale telewizyjnym i radiowym.
 
== Funkcjonowanie ==
Mimo swojego szczególnego statusu, podkreślającego niezależność i ponadpolityczny charakter, według zagranicznych ekspertów stacja zdecydowanie faworyzuje w swych audycjach rządzącą ekipę prezydenta [[İlham Əliyev|İlhama Əliyeva]], poświęcając jej trzykrotnie więcej czasu antenowego niż [[Opozycja (polityka)|opozycji]]. Dla porównania, AzTV poświęca rządowi i prezydentowi 94% czasu zajmowanego na jej antenie przez tematykę polityczną<ref>[{{cytuj stronę | url = http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2009&country=7560 | tytuł = Freedom in the World 2009: Azerbaijan],| data dostępu = 2011-05-21| autor = Freedom House| {{langopublikowany = www.freedomhouse.org| praca = | data = | język =en}} [dostęp 2011-05-15]</ref>. Najwyższym ciałem zarządzającym İTV jest Rada Nadawcza, złożona z przedstawicieli różnych organizacji i środowisk społecznych, m.in. [[związek zawodowy|związków zawodowych]], ludzi nauki, młodzieży, organizacji kobiecych, związków sportowych oraz wyznaniowych. Rada powołuje i nadzoruje dyrektora generalnego firmy, który kieruje jej bieżącym funkcjonowaniem<ref name="itv.az"/>.
 
== Eurowizja ==
Od 5 lipca 2007 stacja jest, jako jedyny nadawca z Azerbejdżanu, członkiem [[Europejska Unia Nadawców|Europejskiej Unii Nadawców]] (EBU), co uprawnia ją do udziału w [[Konkurs Piosenki Eurowizji|Konkursie Piosenki Eurowizji]] (w którym formalnie wykonawców wystawiają nadawcy, a nie państwa). W roku 2009 EBU wszczęła wewnętrzne postępowanie wyjaśniające przeciwko İTV, po tym jak osoby z Azerbejdżanu, głosujące podczas [[Konkurs Piosenki Eurowizji 2009|konkursu w Moskwie]] na [[Armenia|Armenię]], która od lat pozostaje w konflikcie z Azerbejdżanem i jest tam notorycznie ukazywana jako główny wróg, były wzywane na przesłuchania na policję jako "niepatriotyczne" i stanowiące "potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa"<ref>''[{{cytuj stronę | url = http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8205907.stm | tytuł = Azerbaijanis in Eurovision probe]'',| data dostępu = 2011-05-21| autor = BBC News| {{langopublikowany = news.bbc.co.uk| praca = | data = | język = en}} [dostęp 2011-05-15]</ref>.
 
İTV miała być organizatorem [[Konkurs Tańca Eurowizji 2010|trzeciej edycji Konkursu Tańca Eurowizji]], pierwotnie planowanej na rok 2009<ref>[{{cytuj stronę | url = http://www.eurovision.tv/page/news?id=1879| tytuł = Dance Contest 2009 to Baku, Azerbaijan],| data dostępu = 2011-05-21| autor = eurovision.tv {{lang| opublikowany = | praca = | data = | język = en}} [dostęp 2011-05-15]</ref>, następnie przesuniętej na 2010, a ostatecznie całkowicie odwołanej z powodu braku zainteresowania udziałem wśród członków EBU ([[Telewizja Polska]] była jednym z zaledwie czterech nadawców, którzy zgłosili swój akces).
 
14 maja 2011 wystawiony przez İTV zespół [[Eli & Niki]] (w Azerbejdżanie występujący jako Eldar & Nigar) zwyciężył w [[Konkurs Piosenki Eurowizji 2011|Konkursie Piosenki Eurowizji w Düsseldorfie]]. W związku z tym stacja będzie organizatorem [[Konkurs Piosenki Eurowizji 2012|konkursu w 2012 roku]], który odbędzie się w [[Baku]]. EBU wstępnie wyznaczyła daty konkursu na 22 i 24 (półfinały) oraz 26 maja 2012 (finał), przy czym termin ten nie jest jeszcze ostateczny<ref>Gordon{{cytuj Roxburgh,stronę | url = [http://www.eurovision.tv/page/news?id=35383&_t=the_organisers_of_the_eurovision_song_contest_whats_up| tytuł = Gordon Roxburgh: The organisers of the Eurovision Song Contest: what's up?],| data dostępu = 2011-05-21| autor =eurovision.tv {{lang| opublikowany = | praca = | data = | język = en}} [dostęp 2011-05-15]</ref>.
 
{{Przypisy}}
[[Kategoria:Kultura Azerbejdżanu]]
 
[[en:İctimai Television]]
[[az:İctimai Televiziya]]
[[ca:ITV (Azerbaidjan)]]
[[en:İctimai Television]]
[[es:ITV (Azerbaiyán)]]
[[fr:İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti]]
13 455

edycji