Televizní noviny: Różnice pomiędzy wersjami

Dodane 77 bajtów ,  2 miesiące temu
jęz., ort.
(–)
(jęz., ort.)
 
|rodzaj programu = dziennik telewizyjny
|kraj produkcji = {{państwo|CSK}}
|język = [[język czeski|czeski]], [[język słowacki|słowacki]]
|prowadzący =
|wydawca =
|www =
}}
'''Televizní noviny (TN)''' – główny program informacyjny [[ČeskoslovenskáČeskoslovenské televize]], nadawany w I i II kanale w czasach [[Czechosłowacka Republika Socjalistyczna|Czechosłowacji]] w latach [[1956]]–[[1990]]. W latach komunizmu był głównym ośrodkiem propagandy władz [[Czechosłowacja|czechosłowackich]], mogącym oddziaływać na całe społeczeństwo. Odpowiednik polskiego [[Dziennik Telewizyjny (program informacyjny)|Dziennika Telewizyjnego]].
 
== Historia ==
Pierwsze wydanie TelevizníTelevizních novinynovin miało miejsce [[1 października]] [[1956]] roku. Od samego początku program nadawany był o godzinie 19:30, w latach 60. XX wieku dodano jeszcze późniejsze wydanie wieczorne. Televizní noviny szybko stały się potężnym narzędziem ideologicznym rządzącej [[Komunistyczna Partia Czechosłowacji|Komunistycznej Partii Czechosłowacji]], a treść wiadomości poddawana była silnej cenzurze. Sposób i kolejność przedstawionych wydarzeń miała duży wpływ na obraz socjalistycznej władzy.
 
W okresie [[Praska wiosna|praskiej wiosny]] ([[5 stycznia]] [[1968]] – [[21 sierpnia]] [[1968]]) Televizní nowinynoviny prezentowały tylko stronę rządową,. telewizjaTelewizja informowała, że w najbliższych dniach możliwe jest gwałtowne wejście obcych wojsk, co miało oddziaływać na wyobraźnię Czechów i Słowaków. Podobnie było również w okresie zmian politycznych w [[1989]] r. (tzw. [[aksamitna rewolucja]]). Ludność Czechosłowacji nie miała innego wyboru, aby uzyskać informacje na temat rzeczywistych przełomowych wydarzeń w [[Praga|Pradze]].
 
[[22 listopada]] [[1989]] roku w obliczu strajku w Československá televize przeciwko cenzurze politycznej, kierownictwo telewizji godzi się na złagodzenie cenzury w kwestii relacji protestów studenckich w [[Praga|Pradze]] w formie na żywo. Pojawia się zagrożenie interwencji siłowej w redakcji TelevizníTelevizních novinynovin, które przygotowywały relację z tego gorącego okresu, jednakże kierownictwo Czechosłowackiej Partii Komunistycznej nie wyraziło zgody na żadne rozwiązania o charakterze militarnym. [[30 listopada]] [[1989]] roku ogłoszono, że Televizní noviny przestają być ideologicznym narzędziem jednej partii i stają się całkowicie niezależnym serwisem informacyjnym.
 
W maju [[1990]] roku nastąpiły zmiany programowe w [[Československá televize|Československé televize]], w wyniku których postanowiono zmienić nazwę Televizni Noviny na Deník ČST. Od [[1 stycznia]] [[1993]] roku pod nazwą [[Události]] w [[Česká televize|České televize]].
 
== Bibliografia ==