Wikipedia:Warsztat PANDA: Różnice pomiędzy wersjami

Dodane 207 bajtów ,  7 miesięcy temu
→‎Bitwa pod Grand Coteau: Odpowiedź na post innego użytkownika.
(→‎Bitwa pod Grand Coteau: Odpowiedź na post innego użytkownika.)
Ostatnio rozbudowałem, a właściwie w dużej mierze napisałem od nowa, artykuł o bitwie pod Grand Coteau. Z racji tego, że jestem początkującym wikipedystą, nie mam uprawnień potrzebnych do zgłoszenia go do DA. Poza tym nie wiem, czy w obecnej formie zasługuje on na to wyróżnienie. Mimo tego myślę, że zgłoszenie go do Warsztatu PANDA tak czy inaczej pomoże mi lepiej zapoznać się z zasadami pisania dobrych artykułów. Dla ułatwienia poniżej załączam zarys kwestii, które w moim odczuciu mogą wymagać poprawy (wraz z wytłumaczeniem, czemu tak napisałem). Będę wdzięczny za konstruktywną krytykę. Spędziłem nad tym artykułem trochę czasu, więc chciałbym go ulepszyć niezależnie od tego, czy w najbliższym czasie ma szansę na DA, czy nie.<br><br>1. Imię prawdopodobnego (patrz: sekcja uwagi w artykule) wodza Indian (''Matowakan'') w anglojęzycznych źródłach brzmi ''Medicine (Sacred) Bear''. Chciałbym podać polskie tłumaczenie, ale nie mam w tym doświadczenia i nie chcę, żeby brzmiało to dziwnie. Z tego, co wiem, w polskojęzycznych źródłach imię to nie było jeszcze nigdy tłumaczone, więc nie ma uzusu, na który mógłbym się powołać. Próbowałem skorzystać ze słownika lakota-polskiego - https://www.lakotadictionary.org/phpBB3/nldo.php# - ale niewiele mi to nie pomogło (zdaję sobie sprawę, że imię "Matowakan" najprawdopodobniej nie pochodzi z języka lakota, lecz z języka z nim spokrewnionego).<br>
:może [[Medicine man]] coś rozjaśni w sprawie ang. imienia ? [[Wikipedysta:Kpjas|Kpjas]] [[Dyskusja Wikipedysty:Kpjas|&phi;]] 07:30, 21 sie 2020 (CEST)
::Dziękuję; bardzo ciekawa i rozbudowana strona, o której istnieniu nie wiedziałem. [[Wikipedysta:KarolloraK555|KarolloraK555]] ([[Dyskusja wikipedysty:KarolloraK555|dyskusja]]) 00:12, 7 wrz 2020 (CEST)
2. Być może brakuje bardziej szczegółowych informacji o losach trzech zwiadowców, którzy dostali się 12 lipca do niewoli Siuksów, oraz o wydarzeniach bezpośrednio poprzedzających bitwę (najwyraźniej nieszczerych próbach prowadzenia negocjacji przez Siuksów). To pierwsze umieściłem w uwadze, ale nie wiem, czy to wystarczy oraz czy to stylistycznie dobre rozwiązanie. Źródła, w których jest najwięcej o wspomnianych kwestiach (na wypadek gdyby ktoś chciał sprawdzić, czy w artykule nie brakuje jeszcze jakichś ważnych informacji) to [Morton] (http://www.mhs.mb.ca/docs/transactions/3/grandcouteau.shtml), [Haag i Barkwell] (http://www.metismuseum.ca/resource.php/11683) i [Smith i Beaudry] (http://www.metismuseum.ca/resource.php/11684).<br>3. Edytując artykuł, zostawiłem informacje o współrzędnych pola bitwy na mapie tak, jak wyglądały wcześniej. Skoro jednak nie jest jasne, gdzie bitwa miała miejsce, może należałoby je usunąć. Większość źródeł wskazuje na to, że starcie z 13 lipca odbyło się w bliżej nieokreślonym miejscu na północy zachód od wzniesienia Dogden Butte; miejsce drugiej części bitwy - z 14 lipca - byłoby jeszcze trudniejsze do określenia, bo tabor trochę zmienił swoje położenie względem dnia pierwszego.<br>4. Być może kogoś rażą przypisy we wstępie do artykuły. Żaden z nich nie jest jednak zdublowany, tj. nie powtarza się już w dalszych częściach artykułu. Oprócz tego nie mam pomysłu, gdzie indziej można by umieścić te informacje, jeśli nie tam (nie chcę przeładowywać treścią infoboxa, który i tak już jest dość obszerny).<br>5. Jeżeli chodzi o infoboxa, sekcja o stratach Siuksów jest dość rozbudowana i może przez to mniej czytelna. Jeśli będzie taka potrzeba, mogę przenieść cały tekst do uwagi i napisać, że straty są nieznane. Poza tym w artykule istnieje sekcja o stratach, która zawiera właściwie te same informacje, co infobox, ale według mnie bardziej przystępnie podane.<br>6. Link zewnętrzny do strony Wirtualnego Muzeum Historii i Kultury Metysów (http://www.metismuseum.ca/) może zostać uznany za powtarzający się, bo kilka przypisów jest podstronami tej witryny. Sądzę jednak, że ilość różnorodnych informacji dotyczących wszystkich aspektów życia Metysów, jakie są zawarte na naprawdę niezliczonych podstronach http://www.metismuseum.ca/, wymaga dodatkowej wzmianki w linkach zewnętrznych.<br>7. Być może w końcu komuś nie podoba się, że znaczna część przypisów pochodzi z [Morton] (http://www.mhs.mb.ca/docs/transactions/3/grandcouteau.shtml). Jest to jednak bardzo użyteczne i przekrojowe źródło napisane przez fachowca (Williama Lewisa Mortona) i chyba nic na to nie poradzę.<br><br>Na koniec chciałbym dodać, że gdyby nie edytowanie tego artykułu, nie wiedziałbym nawet o istnieniu kanadyjskich Metysów, więc nie jestem ekspertem w temacie i mogę się mylić. Starałem się jednak uźródłowić każdą informację i tylko zdanie: ''Szybkość przemieszczania się i mobilność kawalerii pozwalały nie tylko efektywniej polować na bizony, lecz także przeprowadzać niespodziewane ataki, skuteczniej ścigać pokonanego wroga czy samemu uciekać w przypadku klęski lub odwrotu'' nie ma przypisu, choć myślę, że jest dość oczywistym wnioskiem z informacji podanych wcześniej w tej sekcji i służy za jej podsumowanie. [[Wikipedysta:KarolloraK555|KarolloraK555]] ([[Dyskusja wikipedysty:KarolloraK555|dyskusja]]) 22:10, 20 cze 2020 (CEST)
 
91

edycji