Polska Press: Różnice pomiędzy wersjami

Usunięte 171 bajtów ,  5 miesięcy temu
m
lit., drobne redakcyjne
m (Zabezpieczył „Polska Press” ([edytowanie=Zezwalaj tylko redaktorom] (wygasa 12:34, 30 gru 2021 (UTC)) [przenoszenie=Zezwalaj tylko redaktorom] (wygasa 12:34, 30 gru 2021 (UTC))))
m (lit., drobne redakcyjne)
'''Polska Press''' (medialnie: Polska Press Grupa, dawniej: Grupa Wydawnicza Polskapresse) – polska grupa wydawnicza należąca do [[PKN Orlen]].
 
7 grudnia 2020 [[Polski Koncern Naftowy Orlen|PKN Orlen]] ogłosił podpisanie umowy przedwstępnej na nabycie całości akcji spółki<ref>{{Cytuj |autor = Polsat News |tytuł = PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press – Polsat News |data dostępu = 2020-12-07 |opublikowany = polsatnews.pl |url = https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-12-07/pkn-orlen-przejmuje-wydawnictwo-polska-press/ |język = pl}}</ref>. W marcu 2021 rozpoczął on przejmowanie całości udziałów, przy czym decyzją [[Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów|SOKiK]] z dnia 8 kwietnia 2021 r. przejęcie Grupy zostało wstrzymane<ref>{{Cytuj stronę | url =https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/sad-wstrzymuje-przejecie-polska-press-przez-orlen/2cwmw2e,79cfc278 | tytuł =Sąd wstrzymuje przejęcie Polska Press przez Orlen – Wiadomości | autor = | opublikowany =onet.pl | data =2021-04-12 | język =pl | data dostępu = 2021-04-12}}</ref><ref>{{Cytuj stronę | url =https://www.tvp.info/53263889/przejecie-polska-press-przez-pkn-orlen-wstrzymane-przez-sad-jaki-jest-powod-wnioskowal-o-to-rpo-adam-bodnar | tytuł =Przejęcie Polska Press przez PKN Orlen wstrzymane przez sąd. Jaki jest powód? Wnioskował o to RPO Adam Bodnar | autor = | opublikowany =tvp.info | data =2021-04-12 | język =pl | data dostępu = 2021-04-12}}</ref>. Dodatkowo postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2021 r. Sąd Rejonowy w Warszawie odmówił wpisania do [[Krajowy Rejestr Sądowy|KRS]] nowych osób – prezesa zarządu Marcina Deca oraz członka zarządu [[Dorota Kania|Doroty Kani]]<ref>{{Cytuj stronę | url = https://www.onet.pl/informacje/onetpoznan/ludzie-orlenu-nie-zostali-wpisani-przez-sad-do-zarzadu-spolki-polska-press/nctqmvz,79cfc278 | tytuł = Ludzie Orlenu nie zostali wpisani przez sąd do zarządu spółki Polska Press | autor = Łukasz Cieśla | opublikowany = onet.pl | data = 2021-05-13 | język = pl | data dostępu = 2021-05-13}}</ref>. 15 września 2021 roku zmiana udziałowca została wpisana do KRS<ref name="Orlen KRS">{{Cytuj stronę | url = https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-wpisany-w-krs-jako-wlasciciel-polska-press-obajtek-dowod-na-bezzasadnosc-zastrzezen | tytuł = Orlen wpisany w KRS jako właściciel Polska Press. Obajtek: dowód na bezzasadność zastrzeżeń | Czytajopublikowany więcej= na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-wpisany-w-krs-jako-wlasciciel-polska-press-obajtek-dowod-na-bezzasadnosc-zastrzezen | data = 2021-09-17 września 2021 | opublikowany = Wirtualne Media | data dostępu = 2021-09-21}}</ref>, natomiast zmiana na stanowisku prezesa nastąpiła 23 września 2021 r.<ref name="KRS" />.
 
== Historia ==
<!-- Polska Press sp. z o.o. została zarejestrowana w [[Krajowy Rejestr Sądowy|KRS]] 27 lutego 2015 roku po kupieniu przez Grupę Wydawniczą Polskapresse spółki [[Media Regionalne]]<ref>{{Cytuj |tytuł = O firmie – Polska Press Sp. z o.o. |data dostępu = 2016-11-28 |opublikowany = polskapress.pl |url = http://polskapress.pl/pl/o-polskapress/o-firmie}}</ref>. -->
=== Robert Hersant ===
Spółka medialna założona 26 czerwca 1991<ref>{{Cytuj |tytuł = Baza Internetowa Regon |data dostępu = 2021-05-10 |opis = Wyszukiwanie dla KRS 0000002408 |opublikowany = wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl |url = https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx}}</ref> przez [[Robert Hersant|Roberta Hersanta]], francuskiego potentata medialnego, która pomiędzy 1991 a 1994 kupiła siedem dzienników regionalnych w dużych miastach i jedną gazetę sportową – „Tempo”. W wyniku kłopotów finansowych Robert Hersant sprzedał udziały we wszystkich wydawanych w Polsce dziennikach regionalnych. Nabywcą została grupa [[Passauer Neue Presse|Passuer Neue Presse]] należąca do [[Verlagsgruppe Passau]], zarządzana w tym czasie przez ''Franza Xavera Hirtreitera''<ref name=":1">{{Cytuj |autor = Adam Szynol |tytuł = Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie. |czasopismo = Dziennikarstwo i Media |data = 2010 |wydawca = Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego |s = 81-100 |url = https://wuwr.pl/dzm/article/download/1813/1764}}</ref>.
 
=== PassuerPassauer Neue Presse ===
''PassuerPassauer Neue Presse'' pod koniec 1991 nabyła pośrednio część {{doprecyzuj|data=2021-05}} udziałów w spółce wydającej w Krakowie „Dziennik Polski”. W 1993 nabyli pośrednio również udziały w spółce wydającej lokalną gazetę wrocławską „Gazetę Robotniczą” (w 1997 spółka posiadała już 100% udziałów), rozpoczynając działalność w segmencie medialnym w Polsce<ref name=":2">{{Cytuj |tytuł = Czy Polsce wciąż potrzebna jest regionalna prasa codzienna? |czasopismo = Zeszyty Prasoznawcze |data = 2017 |data dostępu = 2021-05-10 |wolumin = 60 |numer = 3 |doi = 10.4467/22996362PZ.17.029.7326 |url = https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2017/3-231/art/11137/}}</ref>.
 
We wrześniu 1994 spółka sfinalizowała transakcję kupna ''Polskapresse''. W ten sposób w 1995 roku spółka dysponowała udziałami (przeważnie większościowymi) w 9 dziennikach regionalnych w 5 dużych regionach (m.in: „Dziennik Bałtycki” i „Wieczór Wybrzeża” w Trójmieście, „Dziennik Łódzki” oraz tamtejszy „Express Ilustrowany”, „Dziennik Zachodni” i „[[Trybuna Śląska|Trybunę Śląską]]” w Katowicach oraz „Gazetę Krakowską”). Grupa posiadała także udziały w dzienniku sportowym „Tempo”<ref name=":2" />.
 
=== Verlagsgruppe Passau ===
W 2000 spółka PassuerPassauer Neue Presse została zrestrukturyzowana, przez co Polskapresse weszła bezpośrednio w skład [[Holding|holdingu]] ''Verlagsgruppe Passau<ref name=":2" />''.
 
W 2001 spółka przeprowadziła kolejne fuzje: Wieczór Wybrzeża do Dziennika Bałtyckiego, w 2004 tytułów regionalnych na Górnym Śląsku: Trybuny Śląskiej i Dziennika Zachodniego, a w grudniu 2006 roku, po udanym przejęciu Oficyny Wydawniczej Wielkopolski, Polskapresse włączyła Gazetę Poznańską do Głosu Wielkopolskiego.