Otwórz menu główne

Wizja TV (zapis stylizowany: WIZJA TV) – pierwsza polska telewizyjno-radiowa satelitarna platforma cyfrowa. Wizja TV rozpoczęła działalność wiosną 1998 r.

Wizja TV
Ilustracja
Data startu 18 września 1998
Data zakończenia 1 marca 2002
Właściciel UPC Polska
Kraj nadawania  Polska
Zastąpiony przez Nowa Cyfra+

HistoriaEdytuj

Platforma miała wystartować 18 kwietnia 1998 roku, jednak na skutek podpisania listu intencyjnego przez Canal+ w celu opóźnienia startu platformy start został opóźniony o pół roku, jednak w czerwcu 1998 roku Wizja TV wprowadziła 12 tematycznych zagranicznych programów w języku polskim do oferty Polskiej Telewizji Kablowej (dzisiejsze UPC).

1 lipca 1998 roku był dniem oficjalnego startu polskiej platformy cyfrowej Wizja TV. Tego też dnia rozpoczęła się dystrybucja indywidualnych zestawów odbiorczych. Rzeczywisty start projektu miał miejsce 18 września 1998 roku. Została założona przez amerykańską firmę At Entertainment, wkrótce potem przejęta przez operatora telewizji kablowej UPC. 1 marca 2002 roku nastąpiła fuzja Wizji TV z konkurencyjną platformą Cyfra+, w wyniku której utworzona została Nowa Cyfra+. Wizja TV nadawana była z satelity Astra 19,2°E, kodowana w systemie CryptoWorks.

W projekcie Wizja TV uczestniczył również Philips, który dostarczał indywidualne zestawy odbiorcze oraz Astra (operator satelitarny). Pakiet cyfrowy programów Wizja TV był adresowany zarówno do odbiorców indywidualnych (DTH) jak i abonentów sieci kablowych. Programy otrzymały koncesję od Independent Television Commission, angielskiego organu koncesyjnego dla telewizji komercyjnej, dzięki czemu korzystają z ochrony Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej. Emisja programów odbywała się z Maidstone pod Londynem. Wizja TV była nadawana z użyciem najnowszej wtedy cyfrowej technologii zwanej DVB MPEG-2. Wizja TV korzystała ze stacji dosyłowej do satelity w Maidstone (Anglia) i była retransmitowana z pozycji 19,2 E (Astra), skąd trafiała do abonentów sieci kablowej PTK oraz odbiorców indywidualnych. Wizja TV to pierwszy w Europie przypadek, kiedy platformę cyfrową dla danego kraju tworzył w całości podmiot zagraniczny i emitował programy spoza granic kraju, dla którego były przeznaczone[1].

Oferta programowaEdytuj

Wszystkie programy, oprócz CNN International, Bet on Jazz i MTV, były prezentowane w polskiej wersji językowej, choć nie od razu przez cały czas emisji. Odbiorcy indywidualni, którzy zakupili zestawy cyfrowe do odbioru Wizji TV, mieli również dostęp do ponad 40 innych niekodowanych programów telewizyjnych i 30 stacji radiowych, nadawanych za pośrednictwem satelity Astra. Odbiór odbywał się za pośrednictwem terminali Philips DSB3010, a w późniejszym okresie Philips DSX6010, wyposażonych w system kontroli dostępu CryptoWorks.

Pierwotnie w ofercie Wizji TV miały się również znaleźć kanały takie jak Knowledge TV (popularnonaukowy) czy też Shopping TV (telezakupowy), jednak przez opóźnienie startu platformy finalnie te kanały nie pojawiły się w ofercie.[2]

Później w ofercie Wizji TV znalazły się również polskie stacje telewizyjne: Wizja Le Cinema, TVN, Nasza TV, Polsat, Polsat 2, RTL 7, TVP1, TVP2, Super 1, Eurosport News, TVN 24. Oferta platformy Wizja TV była skierowana do odbiorców indywidualnych, którzy zakupią zestaw do odbioru satelitarnego oraz abonentów sieci kablowych (programy Wizji TV dostępne były w największej w Polsce sieci telewizji kablowej, UPC Telewizja Kablowa). Abonenci sieci telewizji kablowych nie potrzebowali do odbioru programów z pakietu Wizji TV dodatkowego sprzętu (poza HBO, kanałem dodatkowo płatnym). Wystarczyło być abonentem pełnego pakietu programów oferowanych w sieciach UPC Telewizji Kablowej. Przez krótki okres Wizja TV oferowała także satelitarny dostęp do Internetu, tzw. Chello satelitarne. Kanałem zwrotnym w tym przypadku był zwykły modem telefoniczny.

PrzypisyEdytuj

  1. Radio i telewizja w Polsce: Raport o stanie rynku w chwili przystępowania do Unii Europejskiej (pol.). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, wrzesień 2004. [dostęp 2014-01-18].
  2. SAT-Poland: News (12.12.), www.sat-net.com, 12 grudnia 1997 [dostęp 2019-03-20].

Linki zewnętrzneEdytuj