Xinwen Lianbo

Xinwen Lianbo (chin. trad. 新聞聯播, chin upr. 新闻联播, pinyin Xīnwén Liánbō) – chiński program informacyjny nadawany codziennie o 19:00 (czasu pekińskiego) głównie na antenie CCTV-1, CCTV-4 oraz CCTV-13 i transmitowany symultanicznie przez większość naziemnych stacji telewizyjnych w kraju.

Xīnwén Liánbō
新聞聯播
ilustracja
Rodzaj programu program informacyjny
Kraj produkcji  Chiny
Język standardowy język mandaryński
Prowadzący Xing Zhibin,
Wang Ning,
Zhang Hongmin,
Li Xiuping,
Li Ruiying,
Kang Hui,
Li Zimeng,
Hai Xia,
Guo Zhijian
Data premiery 1 stycznia 1978
Lata emisji od 1978
Pora emisji codziennie 19:00 (CCTV-1/CCTV-13)
22:30 (CCTV-4)
Czas trwania odcinka 30 minut
Produkcja
Stacja telewizyjna CCTV-1
CCTV-4
CCTV-13
Strona internetowa

Charakterystyka programuEdytuj

Program prowadzony jest przez dwoje redaktorów: kobieta i mężczyzna[1]. Jego formuła od lat pozostaje niezmienna: najpierw pokazywane są informacje dotyczące najważniejszych osób w państwie[2], następnie informacje z kraju i na koniec informacje z zagranicy.

Oglądalność i krytykaEdytuj

Według stanu na 2006, program był oglądany przez szacunkowo 140 milionów widzów[1] (ok. 11,5% widowni[2]), co czyni największym programem informacyjnym na świecie[2].

Program jest krytykowany jako narzędzie oficjalnej rządowej propagandy[2]. Krytykowany jest także poważny sposób reprezentacji programów, choć chwali się image dwójki młodych prowadzących, Li Zimenga i Kang Hui, którzy dołączyli do ekipy programu w 2006 roku[1]. Jego oglądalność w ostatnich latach, zwłaszcza wśród młodych, drastycznie spada[3] (w 1998 roku oglądało go 40% widzów[4]).

PrzypisyEdytuj

  1. a b c Two Youthful Anchors Give China's TV News A Jolt of Personality (ang.). online.wsj.com. [dostęp 24 maja 2010].
  2. a b c d In a Changing China, News Show Thrives With Timeworn Ways (ang.). washingtonpost.com. [dostęp 24 maja 2010].
  3. ICT and the Demise of Propaganda in China (ang.). lass.calumet.purdue.edu. [dostęp 24 maja 2010].
  4. CCTV to revamp flagship news program (ang.). chinadaily.com.cn. [dostęp 24 maja 2010].

Linki zewnętrzneEdytuj