Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych

Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych (ECAG) – ośrodek analityczno-badawczy typu think-tank, jeden z trzech w Polsce zajmujących się geopolityką, założony w Szczecinie w styczniu 2007 w formie stowarzyszenia.

Działalność ECAGEdytuj

Obecnie jego siedziba mieści się w Warszawie[1]. Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych prowadzi działalność analityczną, ekspercką i wydawniczą. Koncentruje się głównie na problematyce stosunków międzynarodowych, polityki zagranicznej i wewnętrznej państw, obserwacji procesów wyborczych oraz geopolityce. W ramach ECAG, na zasadach autonomicznych, działają Ośrodek Badań Potęgometrycznych[2], Instytut Polityki Bezpieczeństwa i Ośrodek Studiów Strategicznych i Ośrodek Badań Ideopolitycznych[3]. Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych wydaje dwa półroczniki: Ideopolityka[4] i Polityka Bezpieczeństwa[5], a także dziennik internetowy Geopolityka.org, należący do jednego z najczęściej odwiedzanych w Polsce portali poświęconych geopolityce[6][7].

Od swojego powstania ECAG zgromadził liczne grono współpracowników w osobach naukowców, studentów, analityków, polityków i dziennikarzy, pochodzących z Polski, jak i z państw Unii Europejskiej, obszaru poradzieckiego Ameryki Północnej, Afryki i Bliskiego Wschodu, którzy stale zabierają głos w wydawanych przez ECAG publikacjach oraz uczestniczą w projektach naukowych i wyjazdach studyjnych.

ProgramyEdytuj

  • Potęgi Państw[8],
  • Wojna w Syrii (wcześniej Syria 2012)[9],
  • Państwa nieuznawane[10],
  • Libia 2011 (zakończony)[11].

Zarzuty o pranie brudnych pieniędzyEdytuj

W styczniu 2013 roku redaktorzy Newsweek Polska oskarżyli ECAG o agenturalne powiązania z rosyjskimi politykami i biznesmenami oraz o prokomunistyczne poglądy członków zarządu[12]. ECAG zdecydowanie odrzuca oskarżenia[13][14]. Do sądu została skierowana sprawa o zniesławienie[15]. W 2016 roku właściciel Newsweeka, wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, przegrał ten proces o zniesławienie. Sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego a ten w całości oddalił powództwo ECAG-u. Wyrok zapadł 25 października 2017 r. i jest prawomocny[16].

W 2017 roku organizacja dziennikarzy śledczych OCCRP ujawniła, że w ramach procederu prania brudnych pieniędzy w głośnym schemacie „Laundromat” na konto ECAG trafiło 21 000 EUR, pochodzących z Rosji. Fakt otrzymania środków został potwierdzony przez skarbnika organizacji Mariana S., który wyjaśnił, że zostały one wkrótce potem przekazane na inne konto[17][18].

Członkowie uprawnieni do reprezentacjiEdytuj

  • Marcin Domagała – prezes
  • Przemysław Sieradzan – wiceprezes
  • Kornel Sawiński – wiceprezes
  • Konrad Rękas – wiceprezes
  • Mateusz Piskorski – sekretarz generalny[19]

Publikacje ECAGEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych w bazach NGO (pol.). [dostęp 2014-02-24].
  2. Strona Ośrodka Badań Potęgometrycznych ECAG, dostęp: 2014-02-24.
  3. Informacje na Stronie Stowarzyszenia ECAG, dostęp: 2016-04-06.
  4. informacja o drugim numerze półrocznika „Ideopolityka” z planem pisma, dostęp: 2014-02-24.
  5. notka informacyjna na temat pisma „Polityka Bezpieczeństwa”, dostęp: 2014-02-24.
  6. Ranking Alexa http://www.alexa.com/siteinfo/geopolityka.org.
  7. informacja o redakcji portalu, dostęp: 2014-02-24.
  8. Potęgi państw – projekt badawczy Europejskiego Centrum Analiz Geopolitycznych (pol.). Geopolityka.org, 2011-09-26. [dostęp 2016-04-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-03)].
  9. Program Syria 2012 – wyjazd analityczno-studyjny (pol.). Geopolityka.org, 2012-01-09. [dostęp 2016-04-06].
  10. Państwa nieuznawane (pol.). Geopolityka.org, 2009-07-13. [dostęp 2016-04-06].
  11. Libia 2011, publikacja – zapis monitoringu wydarzeń w Libii. Bezpłatny e-book w symboliczną rocznicę (pol.). Geopolityka.org, 2013-10-20. [dostęp 2014-04-25].
  12. Michał Kacewicz, Michał Krzymowski: Euroazjaci w Warszawie (pol.). Newsweek.pl, 2013-01-15. [dostęp 2014-04-24]. [zarchiwizowane z tego adresu].
  13. Tomasz Formicki: Newsweek’ v. ECAG, czyli zderzenie propagandy z nauką (pol.). 2013-01-16. [dostęp 2014-04-24].
  14. Stowarzyszenie demaskuje opiniotwórczy tygodnik (pol.). iPR, 2013-01-16. [dostęp 2014-04-24].
  15. Kamili Baranowskiej „Medialna samoobrona Putina”, [w:] „Do rzeczy”, nr 13/061, s. 32–33.
  16. ECAG, ECAG: Oświadczenie zarządu stowarzyszenia Europejskie Centrum Analiz Geopolitycznych w sprawie wyroku przeciwko wydawcy tygodnika „Newsweek Polska” wydawnictwu Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o. [dostęp 2017-02-24] [zarchiwizowane z adresu 2017-02-24] (pol.).
  17. Analyse: Die russische soft power in Polen. Bundeszentrale für politische Bildung. [dostęp 2017-09-05].
  18. Organized Crime and Corruption Reporting Project, European Center for Geopolitical Analysis (ECAG), OCCRP [dostęp 2021-02-03] (ang.).
  19. E-MS-Portal, ems.ms.gov.pl [dostęp 2021-04-17].
  20. Konflikt Kaukaski w 2008 roku.
  21. Robert Potocki, Marcin Domagała, Przemysław Sieradzan: Konflikt kaukaski w 2008 r.
  22. O publikacji.
  23. O publikacji.
  24. O publikacji.
  25. O publikacji.
  26. O publikacji.
  27. O publikacji.
  28. O publikacji.