Otwórz menu główne

Zmiany

Usunięte 16 bajtów ,  6 lat temu
m
WP:SK, WP:CHECK - nawiasy
{{Czasopismo infobox
| tytuł = Prawda
| podtytuł =
| grafika = Prawda.16.3.1917.png
| opis_grafiki = Wydanie z 16 marca [[1917]]: "Prawda" informuje o deklaracji niepodległości Polski.
| częstotliwość = [[Dziennik (prasa)|Dziennik]]
| kraj = {{Państwo|SUN|1955}}, {{Państwo|RUS}}
| adres =
| wydawca =
| odpowiednik =
| organizacja = [[Komunistyczna Partia Związku Radzieckiego|KPZR]]
| tematyka =
| ukazuje_się_od = [[1912]]
| ukazywał_się_do=
| naczelny = Walentin Szurczanow
| stali współpracownicy =
| nakład = 100.000
| sprzedaż =
| format =
| liczba_stron =
| ISSN =
| OCLC =
| odznaczenia =
| commons = Category:Pravda
| source =
| quote =
| www = gazeta-pravda.ru
}}
 
== Historia ==
W latach [[1908]]-[[1912]] w [[Wiedeń|Wiedniu]] wychodziła [[socjaldemokracja|socjaldemokratyczna]] gazeta "Prawda" kierowana przez [[Lew Trocki|Lwa Trockiego]] należącego wtedy do frakcji [[mienszewicy|mienszewików]] (tzw. ''wiedeńska "Prawda"''). W roku 1912 na szóstej konferencji [[Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza Rosji|SDPRR(b)]] odbywającej się w [[Praga|Pradze]] powołano z inicjatywy [[Włodzimierz Lenin|Lenina]] do istnienia gazetę o tej samej nazwie jako organ frakcji [[bolszewicy|bolszewików]]. Pierwszy numer ''leninowskiej'' "Prawdy" wyszedł [[22 kwietnia]] ([[5 maja]]) 1912 roku<ref>[[http://oldgazette.ru/pravda/05051912/index1.html oldgazette.ru]</ref>. Gazeta była przemycana na teren [[Imperium Rosyjskie]]go, a jej nakład sięgał 40-60 tysięcy egzemplarzy.
 
Po [[rewolucja lutowa 1917|rewolucji lutowej]] ''Prawda'' była wydawana w [[Petersburg|Piotrogrodzie]], jako organ KC i komitetu piotrogrodzkiego SDPRR(b). Jej nakład sięgał wtedy 85-90 tys. egz. Według niektórych historyków gazeta była wtedy finansowana przez rząd [[Cesarstwo Niemieckie|niemiecki]]{{fakt|data=2012-09}}. Po przejęciu władzy przez bolszewików w wyniku tzw. [[rewolucja październikowa|rewolucji październikowej]] siedziba gazety została przeniesiona do [[Moskwa|Moskwy]], gdzie wychodziła odtąd jako organ KC partii. Przez cały okres władzy [[Komunizm|komunistycznej]] w [[Rosja|Rosji]] i [[Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|ZSRR]] była najważniejszym dziennikiem kraju (obok rządowego dziennika ''[[Izwiestija]]'') i głównym narzędziem propagandy komunistycznej. Jej nakład sięgał 10,6 miliona egzemplarzy (w [[1975]] r.) W roku [[1991]] gazeta decyzją [[Borys Jelcyn|Borysa Jelcyna]] wobec [[Pucz moskiewski|puczu Janajewa]] przestała być organem KPZR. Obecnie jej nakład wynosi ok. 100 tys. egz.
29 872

edycje