Wikipedia:Propozycje do Dobrych Artykułów/Synezjusz

SynezjuszEdytuj

Artykuł przedstawia sylwetkę niezwykłego biskupa i interesującego pisarza greckiego pochodzącego z Egiptu, żyjącego na przełomie IV i V wieku. Ałiku (dyskusja) 10:03, 12 lis 2013 (CET)

Dostrzeżone błędy merytoryczne
  1. „W stolicy imperium czekał trzy lata na posłuchanie u cesarza. Ostatecznie udało mu się uzyskać pozytywne rozpatrzenie prośby[2]. W tym czasie odwiedził też Ateny, ” to czekał w tej stolicy 3 lata czy jeździł po świecie? Mpn (dyskusja) 19:22, 12 lis 2013 (CET)
    Wiadomo, że w 399 roku przybył do Konstantynopola i czekał na posłuchanie u cesarza, które uzyskał w 402 roku. Czy w tym czasie zrobił wycieczkę do Aten, czy może odwiedził je w drodze powrotnej do domu nie sposób stwierdzić. Poprawiłem ten fragment tak by nie budził wskazanych wątpliwości. Ałiku (dyskusja) 09:00, 15 lis 2013 (CET)
  2. byłże Tyfon również bogiem egipskim? Mpn (dyskusja) 20:22, 20 lis 2013 (CET)
    Bardzo dobre pytanie. Synezjusz napisał alegorię opartą na egipskim micie, w której odwołuje się do historii bratobójstwa popełnionego na Ozyrysie przez egipskiego boga Seta. Zgodnie jednak z długą tradycją Seta nazywa greckim imieniem Tyfona, którego utożsamia z Setem. Jest to więc niewątpliwie historia dwóch egipskich bogów, z których jeden nazwany jest nieegipskim imieniem. Ałiku (dyskusja) 09:25, 22 lis 2013 (CET)
  3. Czy dla późnego antyku nie są anachronizmem określenia rodzina ziemiańska i rodzina szlachecka? Frangern (dyskusja) 11:20, 22 lis 2013 (CET)
    „Rodzinę ziemiańską” poprawiłem, natomiast o jej „szlacheckim” pochodzeniu piszę za Sinkiem, wydaje mi się, znawcą przedmiotu, więc nie będę tego zmieniał. Ałiku (dyskusja) 12:43, 24 lis 2013 (CET)
  4. Kwestia pochodzenia rodziny (...) wywodzącej się od Heraklidy Eurystenesa: czy są na to jakiejś dowody? Czy może była to rodzinna tradycja? Jeśli tak, to sądzę, że warto to wprowadzić do tego zdania. Frangern (dyskusja) 11:20, 22 lis 2013 (CET)
    Chętnie bym dopisał coś więcej na ten temat, ale nic więcej nie wiem. Ałiku (dyskusja) 12:43, 24 lis 2013 (CET)
    Ponieważ dotarłem do źródła tej informacji (List 57) umieściłem ją w tekście artykułu. Ałiku (dyskusja) 12:42, 4 gru 2013 (CET)
  5. Pentapolis w jednym miejscu pisane jest z małej litery, w innym z dużej. To jakieś celowe rozróżnienie? Frangern (dyskusja) 11:20, 22 lis 2013 (CET)
    Poprawiłem. Ałiku (dyskusja) 12:43, 24 lis 2013 (CET)
  6. Swego czasy dodałem do tego artykułu uźródłowioną informację: "Alegorycznie interpretował wszystkie fragmenty Biblii, które nie zgadzały się z jego neoplatońskimi poglądami" (ref. Koniec patrystyki. W: Władysław Tatarkiewicz: Historia filozofii. Wyd. XXII. T. I: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN, 2007, s. 229. ISBN 978-83-01-14466-1.). Z jakich powodów nie została ona uwzględniona w obecnej wersji artykułu? Czy literatura szerzej opisuje jego hermeneutykę biblijną? Krzysiek10 (dyskusja) 23:42, 30 lis 2013 (CET)
    Na ogół dbam, żeby zachowywać to co zastałem. W tym przypadku nie umiałem jednak znaleźć miejsca dla tej informacji w obecnym kształcie artykułu, przywracam ją jednak, a lepsze miejsce może się z czasem znajdzie. Ałiku (dyskusja) 12:42, 4 gru 2013 (CET)
Dostrzeżone braki językowe
Dostrzeżone braki uźródłowienia
  1. Artykuł powinno wzbogacić wykorzystanie pracy B. Altaner, A. Stuiber, Patrologia, Warszawa 1990, s. 386-387 oraz biogramu w Encyklopedii Katolickiej, t. 18, Lublin 2013, kolumny 1336-1337. Są tam m.in. następujące informacje: Synezjusz kształcił się także w Cyrenie, prawdopodobnie nie był chrześcijaninem w chwili wyboru na biskupa, zwalczał herezję eumonian, jego listy naśladował Michał Psellos.--Bonio (dyskusja) 19:15, 14 lis 2013 (CET)
    Nie mam dostępu ani do jednej ani do drugiej pozycji. Ponieważ jestem świadom, że artykuł nie wykorzystuje wszystkich źródeł i nie rozstrzyga wszelkich kwestii spornych, zgłosiłem go do Dobrego Artykułu. Ałiku (dyskusja) 09:00, 15 lis 2013 (CET)
    Uzupełniłem artykuł o podane informacje, na podstawie Encyklopedii katolickiej i innych źródeł. Ałiku (dyskusja) 13:51, 27 lis 2013 (CET)
    Dziękuję za skany stron Encyklopedii i Patrologii. Uzupełniłem artykuł o dane tam zawarte. Ałiku (dyskusja) 12:42, 4 gru 2013 (CET)
Dostrzeżone braki w neutralności
Dostrzeżone błędy techniczne
Poprawiono
  1. Pozwoliłem sobie wprowadzić kilka poprawek interpunkcyjnych i stylistycznych, dla wyeliminowania powtórzeń. Frangern (dyskusja) 11:20, 22 lis 2013 (CET)
Sprawdzone przez
  1. Loraine (dyskusja) 19:10, 12 lis 2013 (CET)
  2. Frangern (dyskusja) 11:20, 22 lis 2013 (CET)
  3. Mpn (dyskusja) 15:59, 22 lis 2013 (CET)