Otwórz menu główne

Channel 1 (hebr.: הערוץ הראשון, Ha’Aruc Ha’Riszon, lit. The First Channel) jest najstarszym kanałem telewizyjnym w Izraelu i jednym z dwóch dostępnych w kraju (drugim jest Channel 2). Rozpoczął nadawanie 2 maja 1968. Jest zarządzany przez rządową instytucję Israel Broadcasting Authority i finansowany z abonamentu telewizyjnego oraz wpływów z reklam. 14 maja 2017 roku Channel 1 został oficjalnie zamknięty.

Channel 1
ilustracja
Data startu 2 maja 1968
Właściciel Israel Broadcasting Authority
Kraj nadawania Izrael Izrael
Strona internetowa
Główna siedziba Channel 1 w osiedlu Romema, Jerozolima.

HistoriaEdytuj

Kneset uchwalił prawo o telewizji 6 czerwca 1965. Na tej podstawie utworzono Zarząd Radia i Telewizji (Israel Broadcasting Authority; Rashùt Ha-Shidúr), a emisję pierwszego kanału telewizyjnego uruchomiono 2 maja 1968. Początkowo była to telewizja czarno-biała, a od 13 stycznia 1981 telewizja kolorowa. Wcześniej przeprowadzano sporadyczne transmisje kolorowe, np. wizytę egipskiego prezydenta w Izraelu w 1977 i konkurs piosenki Eurowizji.

Do 1994 kanał nazywano Ha-Televizia ha-Klalit (hebr.: הטלוויזיה הכללית) albo Ha-Televizia ha-Jisra’elit (hebr.: הטלוויזיה הישראלית).

ReklamyEdytuj

Pomimo że kanał nie nadawał typowych bloków reklamowych, to jednak podczas programów o wysokiej oglądalności (np. transmisje meczów piłki nożnej) spiker odczytywał tekst reklam. Dodatkowo prezentowane były publiczne filmy informacyjne zamówione przez rząd oraz wyborcze programy przygotowane przez partie polityczne.

Dane techniczneEdytuj

Sygnał telewizyjny był nadawany według standardów: PAL i DVB. Programy były przygotowywane w językach: hebrajskim i arabskim. Zasięg nadajników obejmował cały Bliski Wschód.