4Media S.A. spółka podejmująca działalność wydawniczą, poligraficzną, radiowo-telewizyjną oraz w internecie. Zarejestrowana formalnie w 2001 w wyniku przejęcia i zmiany nazwy spółki Chemiskór S.A. zajmującej się produkcją skór miękkich, farb i środków chemicznych dla przemysłu garbarskiego.

Chemiskór S.A. / 4Media S.A.
Państwo  Polska
Data założenia 2000/2001
Data likwidacji 2009
Prezes Wojciech Krefft
Przewodniczący Rady Nadzorczej Jacek Merkel
Nr KRS 0000008713
Giełda GPW
Symbol akcji 4MD
brak współrzędnych

W skład holdingu Chemiskór/4Media wchodziły m.in.:

  • drukarnie: Azet-Grafiko Sp. z o.o.[1], Druk-Serwis Sp. z o.o.[2]
  • prasa i media: Polska Prasa Bezpłatna S.A. („Dolnośląski Tygodnik Reklamowy“ i „Wrocławska Gazeta Domowa“), Polska Prasa Lokalna („Ilustrowany Kurier Polski“), DWWS S.A. („Życie", „Prawo i Gospodarka“)[3]. „Tylko Rock“, „Antena“[4]
  • rozgłośnie radiowe: Regionalne Rozgłośnie Radiowe S.A., „Radio Fama“ w Kielcach, „Radio Top“ w Katowicach[5]
  • internet: The MotherShip Poland Sp z o.o. (portal „Ahoj.pl“)[6]

W maju 2001 nazwa Chemiskór S.A. została oficjalnie zmieniona w 4Media S.A.[7]. W 2002 roku 4Media zarejestrowała prawie 76 mlnstraty netto, zaś jej prognozy mówiły o zyskach. Zarząd nie wniósł o upadłość spółki, mimo że od dawna nie płacił długów.[8][9]

31 marca 2003 Komisja Papierów Wartościowych i Giełd wykluczyła z obrotu akcje 4Media S.A.[10] KPWiG zarzuciła spółce m.in. nieterminowe wykonywanie obowiązków informacyjnych, nierzetelne informowanie o sytuacji finansowej spółki, pomijanie informacji mogących w istotny sposób wpłynąć na cenę lub wartość akcji firmy oraz podawanie zawyżonych prognoz finansowych. Sąd zasądził na rzecz 102 inwestorów 2,2 mln zł odszkodowania[11].

Zarząd 4Media dniem 17 kwietnia 2003 złożył wniosek o upadłość spółki. Z grupy która wydawała kilka gazet i magazynów ogólnopolskich oraz 17 tytułów lokalnych pozostały niespłacone wielomilionowe długi[12].

W 2008 CBA zatrzymała ukrywającego się byłego wiceprezesa Dariusza Kaszubskiego, w spółce odpowiadał za sprawy finansowe. Prokuratura zarzuciła Dariuszowi Kaszubskiemu, Wojciechowi Kreftowi i Jackowi Merklowi m.in. doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia kwotą ok. 30 mln zł przez spółki zależne od 4Media i narażenie innych firm na straty blisko 16 mln zł[11][13]. W 2009 sąd rejonowy wykreślił spółkę z rejestru KRS[14].

Przez 8 lat prokuratura poszukiwała dowodów na pranie brudnych pieniędzy przez spółki miliardera Ryszarda Krauzego i byłego polityka Jacka Merkla[15]. W 2013 umorzono śledztwo grupy 4Media, gdy tropy wędrujących po świecie 8 mln $ z Izraela urwał się w Szwajcarii[16].

PrzypisyEdytuj

  1. Bankier.pl: CHEMISKOR S.A. - Druk Serwis Sp. z o.o. nabywa udziały spółki Azet-Grafico. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  2. Parkiet Gazeta Giełdy: 4Media ma kupić drukarnie za 9 mln zł plus akcje. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  3. bankier.pl: 4 MEDIA SA spółka kupiła dziennik Prawo i Gospodarka. 2002. [dostęp 2017-07-16].
  4. Parkiet Gazety Giełdy: 4Media mogą przeznaczyć na akwizycje 50 mln zł. 2002. [dostęp 2017-07-16].
  5. wyborcza.pl: Skórka za wydmuszkę. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  6. Wiktor Krzyżanowski: I-Biz: Chemiskór wypłaci zaległe pensje w Ahoj.pl. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  7. interia.pl: Zmiana nazwy na 4Media. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  8. Puls Biznesu: Do grudnia zakończy się śledztwo ws. spółki 4Media. 2013. [dostęp 2017-07-16].
  9. Cezary Stryjak: Zapytanie nr 4087 do ministra skarbu państwa w sprawie egzekucji należności skarbu państwa od firmy 4 MEDIA SA. 2001. [dostęp 2017-07-16].
  10. GPW: Rocznik Giełdowy 2004. 2004. [dostęp 2017-07-16].
  11. a b Parkiet Gazeta Giełdy: Były szef spółki 4Media zatrzymany i aresztowany. 2008. [dostęp 2017-07-16].
  12. RP.pl: 4Media bez mediów. 2003. [dostęp 2017-07-16].
  13. CBA: INFORMACJA o wynikach działalności Centralnego Biura Antykorupcyjnego w okresie 1 stycznia - 31 grudnia 2008 roku. 2008. [dostęp 2017-07-16].
  14. IMSiG: 6. Postanowienie o zakończeniu postępowania upadłościowego. 2009. [dostęp 2017-07-16].
  15. Rzeczpospolita: Tajny przelew od Rappaporta. 2008. [dostęp 2017-07-16].
  16. wyborcza.pl: Ryszard Krauze nie prał pieniędzy z założycielem PO [koniec śledztwa]. 2013. [dostęp 2017-07-16].