Magyar Televízió

Magyar Televízió (MTV, pol. „Telewizja Węgierska”) – pierwszy publiczny nadawca telewizyjny na Węgrzech z siedzibą w Budapeszcie założony w 1957 roku. Magyar Televízió jest nadawcą kanałów M1 (M1 HD), M2 (M2 HD) i M3.

Magyar Televízió
ilustracja
Państwo

 Węgry

Siedziba

Budapeszt, Naphegy tér 8

Data założenia

1 maja 1957

Prezes

Balázs Medveczky

brak współrzędnych
Strona internetowa

Telewizja Magyar Televízió była zarządzana od 2011 przez Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA)[1], były członek Europejskiej Unii Nadawców. MTV Zrt. zakończyło swoją działalność 30 czerwca 2015 r.

1 lipca 2015 r. nadawanie telewizji przejął nowy nadawca Duna Médiaszolgáltató Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság[2][3][4] – połączeni nadawca radia, dwóch nadawców telewizji i agencja informacyjna. Nowy podmiot został członkiem EBU[5][6][7].

HistoriaEdytuj

Pierwsze lata (1954–1969)Edytuj

Pierwsze próby nadawania odbyły się w Hotelu Gellért w 1936. Testowe nadawanie rozpoczęło się w 1954, puszczano wówczas nieruchome plansze lub krótkie filmiki, wyłącznie w celach eksperymentalnych. Regularne testowe nadawanie rozpoczęło się 23 lutego 1957. Oficjalne nadawanie rozpoczęło się 1 maja 1957, kiedy po raz pierwszy transmitowano obchody Święta Pracy. Pierwsza emisja dziennika telewizyjnego odbyła się 2 lipca 1957. 18 sierpnia 1957 przemianowano Radio Węgierskie na „Węgierskie Radio i Telewizję” (Magyar Rádió és Televízió Vállalat).

W 1959 Telewizja Węgierska miała 50 000 odbiorców. W 1960 zostało utworzone archiwum, w którym do dziś są przechowywane programy telewizji. Po mniej niż dziesięciu latach od założenia, w 1964 MTV miała już 2,7 miliona widzów. Wedle statystyk na jeden odbiornik telewizyjny przypadało 3-5 widzów. W 1965 46% mieszkańców obszarów wiejskich deklarowało telewizję jako podstawowe źródło informacji, dla porównania prasę zadeklarowało 25%, a radio 10%.

W tym czasie popularna była emisja przedstawień teatralnych. W 1966 23 sztuki były transmitowane z Budapesztu, 20 z innych miejscowości. W tym roku wyemitowano też 25 filmów i pięć musicali.

W 1969 na Węgrzech było milion odbiorników telewizyjnych, co oznaczało około 4 miliony odbiorców. W tym też roku wyemitowano pierwszy program w kolorze, wtedy też Orion wyprodukował pierwszy kolorowy telewizor, jednak do 1971 kontynuowano transmisję czarno-białą.

Lata siedemdziesiąte XX w.Edytuj

W 1971 rozpoczęto regularną emisję w kolorze, a także próbne nadawanie drugiego programu. Ta dekada była prawdopodobnie najbardziej obfitująca w historii firmy, wyprodukowano wówczas tysiące godzin różnego rodzaju programów.

Lata osiemdziesiąte XX w.Edytuj

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku emitowano rocznie 4 300 godzin programu telewizyjnego, zaś tygodniowo 83 godziny. Od 1981 na Węgrzech dostępna jest telegazeta – Képújság. Producenci telewizyjni zaczęli wówczas dodawać dekodery telegazety do swoich odbiorników. W tej dekadzie rozpoczęto emisję bloków telewizyjnych Ablak (Okno) i Panoráma. W 1984 w Peczu rozpoczęto emisję programu regionalnego, natomiast w Székesfehérvárze rozpoczęto działalność telewizji kablowej. W 1985 oddzielono radio od telewizji tworząc Magyar Televízió.

Pierwszą telenowelą emitowaną na Węgrzech była Niewolnica Isaura (Rabszolgasors). Pierwszą węgierską operą mydlaną był zaś serial Sąsiedzi (Szomszédok), nadawany przez 12 lat w każdy drugi czwartek miesiąca od 7 maja 1987[8].

Od późnych lat osiemdziesiątych produkowano eksperymentalne audycje cyfrowe. Od 1988 osoby, które ukończyły 70. rok życia zostały zwolnione z opłacania abonamentu. Rozpoczęto też emisję programy dla mniejszości narodowych, nagrywane głównie w ośrodkach lokalnych, głównie w Peczu i Segedynie. Wtedy też częściową niezależność od MTV1 uzyskało MTV2.

Od 1989 rozpoczęto emisję 5 dni w tygodniu, później już emitowano program przez 7 dni w tygodniu. Czasem stosowano wyjątki od praktyki 5 dni, na przykład wówczas gdy pierwszy węgierski kosmonauta Bertalan Farkas udał się w kosmos. W tym samym roku rozpoczęto emisję Nap-kelte, codziennego programu telewizyjnego, pierwszej audycji w węgierskiej telewizji produkowanej przez niezależnego producenta – Nap TV.

Lata dziewięćdziesiąte XX w.Edytuj

Wraz z przemianami ustrojowymi, w MTV dokonano zmian strukturalnych, częściowo zmieniono również ramówkę każdego kanału. Były to trudne lata dla firmy – szefowie stacji często się zmieniali, również program każdego kanału często ulegał zmianom.

W 1992 działalność rozpoczęła nowa, niezależna od MTV telewizja publiczna o nazwie Duna TV. 1 stycznia 1993 Magyar Televízió stało się pełnoprawnym członkiem Europejskiej Unii Nadawców.

W 1997 prywatny kanał TV2 rozpoczęła nadawanie na dotychczasowych częstotliwościach M2, pomimo sprzeciwu MTV. Władze zdecydowały o opróżnieniu częstotliwości i nadaniu nowej dla TV2. M2 jednak pozostała dostępna tylko poprzez satelitę i telewizję kablową, co było wówczas rzadkie. Odbiór stacji stał się wówczas znacznie utrudniony, co przysporzyło stacji duże utrudnienia. Obecnie spółka podnosi się z dawnego kryzysu.

W latach dziewięćdziesiątych MTV utraciło swoją niezależność i znalazła się pod wpływami ekip politycznych sprawujących w danym okresie władzę.

Okres 2000–2010Edytuj

W 2000 M2 rozpoczęła nadawanie 24-godzinne, nadając powtórki programów nadawanych przez M1 i audycje z własnego archiwum oraz z Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (Węgierskie Narodowe Archiwum Cyfrowe i Instytut Sztuki Filmowej).

W 2002 zniesiono abonament, który obowiązywał każde gospodarstwo domowe posiadające odbiornik telewizyjny. Od tego czasu telewizja jest finansowana przez rząd oraz czerpie zyski z reklam[7].

W 2006 budynki stacji były przez krótki czas okupowane przez demonstrantów biorących udział w protestach antyrządowych.

2011–2015Edytuj

W 2011 większość aktywów i pracowników MTV została przeniesiona do nowo powstałego Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap – MTVA (Fundusz Usług i Wsparcia Medialnego), rządowej spółki kontrolowanej przez Radę Mediów Węgier[9]. Częścią tej spółki stały się też Magyar Rádió i Duna Televízió, które w ten sposób po raz pierwszy połączyły wszystkich publicznych nadawców na Węgrzech. W skład spółki weszła też agencja informacyjna Magyar Távirati Iroda, która zaczęła dostarczać informacji wszystkim trzem nadawcom wewnątrz MTVA[10].

W 2012 działalność rozpoczęła M3D – pierwsza węgierska telewizja nadająca w technologii 3D.

od 1 lipca 2015Edytuj

W 2015 r. nastąpiło połączenie wszystkich podmiotów MTVA w jedne przedsiębiorstwo Duna Médiaszolgáltató, które jest sukcesorem wszystkich węgierskich nadawców publicznych i agencji informacyjnej MTI, od 1 lipca 2015 nadaje dotychczasowe programy Magyar Televízió, Duna Televízió, Magyar Rádió i prowadzi Magyar Távirati Iroda. Tego samego dnia nowy podmiot zostało członkiem EBU.

Krytyka ideologiczna przekształcenia organizacyjnegoEdytuj

Stworzenie MTVA, jak i ponowne przekształcenie nadawcy MTVA w Duna Médiaszolgáltató zostało skrytykowane przez ideologicznie przeciwne Fidesz organizacje pozarządowe jako motywowane politycznie i zmierzające do utracenia niezależności przez publiczne media[9][10][11][11]. Rząd uzasadnił swoją decyzję koniecznością ograniczenia kosztów systemu medialnego[1][11].

PrzypisyEdytuj

  1. a b Media Law in Hungary | CMCS (ang.). medialaws.ceu.hu. [dostęp 2015-08-23].
  2. http://dunamsz.hu.
  3. Zarchiwizowana kopia. [dostęp 2015-10-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-10-06)].
  4. Zászlót bontott a Hazajáró Honismereti és Turista Egylet – Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt, www.dunamsz.hu [dostęp 2018-12-09] [zarchiwizowane z adresu 2017-01-02] (węg.).
  5. MTVA – Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap portálja – Főoldal (ang.). MTVA – Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap portálja. [dostęp 2015-08-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-05-29)].
  6. Hungarian public service media companies merge – MTVA (ang.). media-akademia.hu. [dostęp 2015-08-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-12-22)].
  7. a b Hungary: New Amendment to the Media Act (ang.). merlin.obs.coe.int. [dostęp 2015-08-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-12-06)].
  8. Szomszédok on IMDb.
  9. a b International Press Institute: International Press Institute: SEEMO Says State Has Appropriated Hungary’s Media Landscape (ang.). ipi.freemedia.at. [dostęp 2015-08-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-05-29)].
  10. a b Hungary | Freedom House (ang.). freedomhouse.org. [dostęp 2015-08-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-08-14)].
  11. a b c Hungary: Media Freedom Under Threat (ang.). [dostęp 2015-08-23].

Linki zewnętrzneEdytuj