Otwórz menu główne

SME – trzeci pod względem liczby czytelników dziennik na Słowacji[1], opiniotwórcze pismo liberalne.

SME
Częstotliwość Dziennik
Państwo Słowacja
Wydawca Petit Press
Pierwsze wydanie 1993
Redaktor naczelny Beáta Balogová
ISSN 1335-440X
Strona internetowa

Spis treści

HistoriaEdytuj

Geneza pisma sięga stycznia 1993, gdy państwowe władze Słowacji odwołały ze stanowiska redaktora naczelnego dziennika „Smena”. Po dwóch tygodniach ujrzało światło dzienne pismo nawiązujące nazwą do „Smeny” – w składzie jego redakcji znaleźli się jej dziennikarze niezadowoleni z decyzji rządu. W 1995 doszło do fuzji ze sprywatyzowaną w międzyczasie „Smeną”[2], a w 2003 również z pismem „Práca”. Gazeta od początku swego powstania wyrażała poglądy wolnościowe i antykomunistyczne, przeciwne polityce Vladimíra Mečiara i Jána Sloty.

Pierwszym redaktorem gazety był Karol Ježík (1993–1998), później obowiązki te pełnili Martin Milan Šimečka (1999–2006), Matúš Kostolný (2006–2014), obecnie na czele gazety stoi Beáta Balogová.

WspółczesnośćEdytuj

Pismo wydawane jest przez spółkę Petit Press. Ukazuje się sześć razy w tygodniu i zawiera od 24 do 36 stron. Najczęściej kupowane jest w czwartki, gdy dołącza się do niego dodatek telewizyjny TV Oko. Posiada najwięcej czytelników w dużych miastach, wśród ludzi z wyższym wykształceniem oraz wysokim dochodem osobistym. W marcu 2005 gazeta wychodziła w nakładzie 76 tys. egzemplarzy[3].

Od 1993 pismo obecne jest w Internecie. W 2004 pod jego patronatem powstała platforma blogerska, na której pisuje ok. 6 tys. internautów[4].

Dziennik sytuuje się w centrum sceny politycznej. Nastawiony jest krytycznie wobec rządów premiera Fico[5].

PrzypisyEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj