Otwórz menu główne

TVP Polonia

polski, satelitarny kanał Telewizji Polskiej
(Przekierowano z TV Polonia)

TVP Polonia, Telewizja Polonia (dawniej TV Polonia, TVPolonia) – polski kanał satelitarny Telewizji Polskiej, skierowany głównie do Polaków mieszkających za granicą. Kanał TVP Polonia rozpoczął regularną emisję od 31 marca 1993 , choć wcześniej, od 24 października 1992 , nadawana była emisja próbna programu.

TVP Polonia
Ilustracja
Data startu 24 października 1992
Format obrazu 4:3 / 16:9 (SDTV)
Właściciel Telewizja Polska S.A.
Kraj nadawania  Polska
Język polski
Siedziba Warszawa, ul. Jana Pawła Woronicza 17
Udziały w rynku 0,65%[1] (grudzień 2012)
Poprzednia nazwa TV Polonia
Strona internetowa

Wiosną 2018rozpoczęto reemisję stacji w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na terenie Litwy[2].

Logo emitowane z okazji 25 urodzin TVP Polonia

RamówkaEdytuj

Ramówka TVP Polonia jest w dużej mierze przygotowywana z wykorzystaniem bogatego archiwum Telewizji Polskiej (polskie filmy fabularne i krótkometrażowe, seriale, filmy dokumentalne i filmy animowane) i programów realizowanych współcześnie dla anten ogólnopolskich Telewizji Polskiej. W TVP Polonia pokazywane są np. najważniejsze programy informacyjne TVP1Wiadomości, Teleexpress, retransmitowane z półgodzinnym opóźnieniem. Oprócz tego, raz w tygodniu nadawany jest program informacyjny o życiu środowisk polonijnych na świecie – Polonia 24 (do 2007wydawany jako Wieści polonijne, a od 2007 do 5 września 2010 – Tydzień Polski, potem od 13 września 2010 Polska 24 potem od 5 września 2011 do 29 sierpnia 2014 i od 6 lipca 2015 Polonia 24, od 2 września 2014 program Halo! Polonia!).

Dużą część programów TVP Polonia stanowią także magazyny historyczne (m.in. Sensacje XX wieku Bogusława Wołoszańskiego), krajoznawcze, o tematyce europejskiej, programy kulturalne i rozrywkowe, koncerty muzyki poważnej i estradowej, przedstawienia Teatru Telewizji oraz programy interaktywne dla widzów z zagranicy (m.in. Kulturalni.PL). Początkowo napisy angielskie były dostępne jedynie w teletekście, później zastąpiono je napisami niemieckimi. Aktualnie wybrane filmy i seriale emituje się w TVP Polonia z napisami w języku angielskim nałożonymi na ekran i/lub polskimi dostępnymi w teletekście. Co tydzień w niedzielę są transmisje mszy. W przerwy wakacyjne emitowany jest program Błękitne wakacje.

Od 26 lutego 2018 o 2:00 w nocy czasu polskiego dla widzów z USA i Kanady emitowana jest powtórka Wiadomości z angielskim lektorem oraz przetłumaczonymi belkami[3].

OdbiórEdytuj

W Europie sygnał satelitarny kanału TVP Polonia nie jest kodowany i można go odbierać za pośrednictwem satelity Hot Bird, Astra i Eutelsat W3A. Odbiór programu jest także możliwy w sieciach telewizji kablowej w Austrii, Belgii, Białorusi, Bułgarii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Gruzji, Hiszpanii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, Węgier i Wielkiej Brytanii (w Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej), gdzie dostępny jest za dodatkową opłatą. Za pomocą nadajników naziemnych program jest rozpowszechniany na Litwie i Ukrainie, a za pomocą technologii ADSL także we Francji. W Ameryce Północnej sygnał Telewizji Polonia jest rozpowszechniany przez GlobeCast Direct TV, w Ameryce Południowej dzięki satelicie Satmex oraz systemowi direct to home. Program jest też odbierany w Australii i Kazachstanie, a także za pośrednictwem Internetu (transmisja płatna on demand).

Prawa autorskie na wyłączna dystrybucję TVP Polonia na kontynentach Ameryki Północnej i Południowej sprzedane zostały w okresie początkowej transformacji w 1994 na 25 lat. Nabywcą jest Bogusław Spanski, który wyemigrował do Kanady na początku lat 80-tych, a w 2015kandydował na posła do Senatu RP[4].

Główne sieci telewizji kablowej w Kanadzie (Bell, Rogers, Cogeco) rozprowadzają TVP Polonia abonentom, od pośrednika Spanski Enerprise za opłatą 25 CAD/miesiąc dostępu.

Od początku dystrybucji programu TVP Polonia na kontynentach amerykańskich (1995 rok), TVP kodowała nadawane programy w taki sposób aby ich oglądanie nie było możliwe bez pośrednictwa Spanski Enterprises. Do tego celu używa sie funkcji "geoblocking" - blokady geograficznej.

W 2014 TVP nie zakodowała 51 odcinków serialu i stały się one dostępne do oglądania w Video-On-Demand poprzez internet bez udziału monopolisty, Spanski Enterprise, który pozwał o to TVP do sądu w USA. Ten incydent posłużył jako podstawa do 4-letniej batalii sądowej prawników w USA w której ostateczny wyrok zapadł na korzyść Spanski Enterprises. Sąd USA nakazał TVP wypłatę ponad 3 mln dolarów (60 000 $ za każdy odcinek serialu) na korzyść Spanski Enterprises[5].

Sprawy blokowania dostępu do TVP Polonia przez firmę Spanski Enterprise dyskutowane były na posiedzeniu Komisji Senackiej do Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą (nr 45) w dniu 25-07-2017[6].

Jak wskazano w raporcie z tego posiedzenia, umowa na monopol dla Spanski Enterprise udostępniania TVP Polonia dla odbiorców w tak ważnej części świata jakim są kontynenty amerykańskie z największą liczbą polskojęzycznej Polonii, obowiązuje do listopada 2019 .

W Polsce kanał poza niekodowanym przekazem satelitarnym, platformami cyfrowymi i sieciami kablowymi można także było odbierać na III multipleksie (przeznaczonym dla telewizji publicznej) naziemnej telewizji cyfrowej - jednakże przekaz został wyłączony 19 lipca 2016 , kiedy to o godzinie 1:12 TVP Polonia zakończyła tam swoje nadawanie. Emisję zakończono nie urywając żadnego programu, po nadaniu serialu „Galeria” i bloku reklamowym. Miało to związek z planowanym wprowadzeniem na multipleks TVP Info HD i usunięciem TVP Info oraz dołączeniem jednego dodatkowego kanału Telewizji Polskiej. Zwolnione miejsce według zapowiedzi prezesa TVP Jacka Kurskiego zajął TVP Sport, który dołączył ostatecznie do oferty cyfrowej telewizji naziemnej 7 czerwca 2018[7].

Logo TVP PoloniaEdytuj

Lata Opis Logo
24 października 1992 - 30 marca 1997 Zielone T, czerwone V i niebieski napis POLONIA. Nad pochyłym napisem flaga Polski. Od 15 maja 1993 logo ekranowe było w lewym górnym rogu (od 1 marca do 30 kwietnia 1993 w prawym dolnym rogu).  
31 marca 1997 - 6 marca 2003 Biało-czerwony pasek, pod nim napis TV POLONIA. Logo ekranowe było w lewym rogu ekranu (od 4 września 2000 w prawym górnym rogu).  
od 7 marca 2003 Logo TVP, pod nim napis POLONIA. Tło czerwone. Na ekranie w prawym górnym rogu bez tła.  

CiekawostkiEdytuj

  • Pod koniec lat 90. TV Polonia nadawała w PALplus[8].
  • Do 1998 retransmitowały ją ośrodki regionalne TVP (m.in. Tele3 Katowice, WOT, PTV Poznań).
  • TVP Polonia jest laureatem statuetki Dziecięcej Nagrody SERCA, którą otrzymała od dzieci ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci Chorych "SERCE" ze Świdnicy.

PrezenterzyEdytuj

KrytykaEdytuj

Akcja Mariusza Maxa Kolonko przeciwko TVP PoloniaEdytuj

W sierpniu 2013Mariusz Max Kolonko, należący do amerykańskiej Polonii dziennikarz, za pośrednictwem swojego kanału w serwisie YouTube rozpoczął akcję protestacyjną "Zlikwidować TVPolonia". Argumentując swoją decyzję, stwierdził, iż oferta programowa telewizji nie spełnia podstawowych oczekiwań Polaków mieszkających poza krajem, a przy tym kosztuje mnóstwo pieniędzy podatników. Według Kolonki szczególnym problemem stacji jest brak dostępu do istotnych dla Polonii aktualnych informacji z Polski i nadmiar powtórek nieinteresujących adresatów programów. Innym zarzutem jest zawarta między TVP a kanadyjską spółką Spanski Enterprises Inc. umowa o prawo wyłączności transmisji sygnału TVP Polonia na terenie Ameryki dla tej drugiej. Warunki okazały się z czasem bardzo niekorzystne dla polskiej strony, czyniąc ją w praktyce wykorzystującym publiczne finanse zewnętrznym producentem dla kanadyjskiej firmy. Sami Polacy mieszkający w USA są zmuszeni do korzystania z oferty kablowej lub serwisu internetowego, co w obydwu przypadkach wiąże się z pewnymi opłatami. Dziennikarz jako alternatywę dla państwowej stacji proponuje stworzenie darmowego internetowego kanału, który miałby być finansowany z obecnie przeznaczanych na kanał TVP dotacji. Tezę Kolonki potwierdza wielu innych widzów, którzy wpisali się na internetową listę podpisów poparcia prowadzoną na Facebooku, a także autorskiej stronie przeznaczonej dla osób nieposiadających konta we wspomnianym serwisie społecznościowym. Pomysł likwidacji TVP Polonia został skrytykowany przez rzecznika TVP Jacka Rakowieckiego. Stwierdził on, że apele pana Kolonki, w których kreuje się na "licencjonowanego" przedstawiciela Polonii z całego świata są nadużyciem oraz oskarżył dziennikarza o to, że ten chce przejąć ministerialne dotacje i wymusić na TVP płacenie mu za jego pomysł na telewizję[9].

PrzypisyEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj