Times of Malta

The Times of Malta – anglojęzyczna gazeta codzienna na Malcie. Gazeta jest wydawana od 1935 roku przez Allied Newspapers Limited, której pakiet większościowy należy do Strickland Foundation, fundacji charytatywnej założonej przez Mabel Strickland w 1979 roku.

Times of Malta
Ilustracja
Gazeta w 1942 roku.
Częstotliwość dziennik
Państwo  Malta
Wydawca Allied Newspapers Limited
Język angielski
Pierwszy numer 1935
Średni nakład 35 000 (2017) egz.
Strona internetowa

HistoriaEdytuj

The Times of Malta” jest powiązana z od początku z Allied Newspapers Limited[1]. Jej historia sięga 1920 roku, kiedy Gerald Strickland zaczął wydawać Il-Progress, pierwszą wieczorną gazetę na Malcie w języku maltańskim[2]. Był to czterostronicowy dziennik drukowany we własnej drukarni przy ówczesnej Strada Reale 10A w Vallettcie. Nazwa „Progress” zachowała się do dziś w nazwie siostrzanej spółki Progress Press Company Limited, która powstała w 1946 roku[3].

3 lutego 1922 roku wyszedł jako tygodnik angielski dodatek do Il-Progress – Times of Malta. W tej formie ukazywał się do 1 marca 1929 roku, kiedy przekształcono go „Times of Malta Weekly” (prekursor „Sunday Times of Malta”). Równocześnie okazywał się dodatek w języku maltańskim Ix-Xemx, później zmieniono ją na Id-Dehen, potem na Il-Berqa. Przestano go wydawać 30 listopada 1968 roku[2].

Gdy zainteresowanie angielskim dodatkiem Il-Progress wzrosło, lord Strickland szybko podjął decyzję, że można zacząć wydawać go codziennie. Pierwszy numer „The Times of Malta” został wydany 7 sierpnia 1935 roku. Przy wydaniu współpracowano z brytyjskim Security Service[2].

2 września 1935 roku Mabel Strickland została pierwszym redaktorem „The Times of Malta”. W latach 1935–1950 redagowała również The Sunday Times of Malta[2]. W 1942 roku za bohaterstwo mieszkańców król Jerzy IV odznaczył Maltę Krzyżem Jerzego[4]. Informacja o odznaczeniu pojawiła się na łamach pisma 17 kwietnia, a od następnego dnia obok tytułu po prawej stronie dodano rysunek odznaczenia. Podczas II wojny budynek został dwukrotnie zbombardowany, a 7 kwietnia 1942 roku trafiła go bomba burząc szesnaście pokoi, ale nie niszcząc drukarni. Ze względów bezpieczeństwa od początku wojny do 1945 roku redakcja miała zakaz publikowania prognoz pogody[2].

6 sierpnia 1960 roku w 25. rocznicę „The Times of Malta”, Strickland napisała, że” The Times of Malta”, pierwotnie gazeta partyjna (Partii Konstytucyjnej, która już nie istnieje) stała się gazetą krajową[1].

15 października 1979 roku zwolennicy Doma Mintoffa spalili budynek gazety, która nie zawsze pisała dobrze o premierze Malty. Ta data jest znana jako Czarny poniedziałek. W obliczu niebezpieczeństwa redaktor i jego pracownicy musieli opuścić budynek. Drukowanie gazety na następny dzień kontynuowano w drukarni Independence Press. Gazeta wyszła jak zwykle następnego ranka, chociaż w mniejszym nakładzie. Mintoff rok wcześniej zakazał używania nazwy Malta i pismo wychodziło pod nazwą The Times. Do starego tytułu pismo wróciło w 2013 roku[2].

W 2000 roku powstała strona internetowa timesofmalta.com, która stała się głównym źródłem wiadomości na Malcie i jedną z głównych stron z wiadomościami w regionie Morza Śródziemnego. Od 2013 roku gazeta ma swój program w telewizji Times Talk[2].

SiedzibaEdytuj

Wydawnictwo przez 90 lat mieściło się w Valettcie przy St Paul Street w budynku nazywanym Strickland House. Pięciopiętrowy budynek znajduje się w centrum miasta, naprzeciwko Zajazdu Kastylijskiego. 15 października 1979 roku Zwolennicy Partii Pracy podczas tzw. czarnego poniedziałku podpalili budynek. Został on odbudowany, ale na najwyższym piętrze zachowano poczerniały fragment ściany. W 2011 roku z budynku wyprowadziła się drukarnia. W 2017 roku rozpoczęto wyprowadzkę administracji i redakcji gazety. W 2018 roku budynek w Valettcie wystawiono na sprzedaż[5]. Gazeta obecnie mieści się w nowoczesnym kompleksie w Mrieħel[6].

WydawnictwoEdytuj

W 1935 roku powstało wydawnictwo noszące taka samą nazwę jak czasopismo. W 1939 roku zmieniono ją na Allied Newspapers Limited i ta data jest przyjmowana za początek jego istnienia[7]. Pakiet większościowy Allied Newspapers Limited ma założona w 1979 roku Fundacja Strickland[8].

Redaktorzy naczelniEdytuj

  • 2 września 1935 – 1950 Mabel Strickland[2]
  • 1950 – 1965 Thomas Hedley[9]
  • 1965 – 1990 Charles Grech-Orr[10]
  • 1990 – 1993 Ray Bugej[11]
  • 1993 – 2003 Victor Aquilina[12]
  • 2003 – 2019 Ray Bugej[13]
  • 2019 – Herman Grech[14]

PrzypisyEdytuj

  1. a b Times of Malta - Sunday Times - Malta Newspaper, www.maltaguide.info [dostęp 2020-04-20].
  2. a b c d e f g h Bartłomiej Dwornik, Times Of Malta. Historia największej gazety najmniejszego kraju UE, reporterzy.info [dostęp 2020-04-20] (pol.).
  3. From the beginning, Times of Malta [dostęp 2020-04-20] (ang.).
  4. 1942: Malta gets George Cross for bravery, 15 kwietnia 1942 [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  5. Allied Newspapers to sell iconic Strickland House in Valletta, MaltaToday.com.mt, 30 stycznia 2018 [dostęp 2020-04-20] (ang.).
  6. The Times of Malta leaves Valletta after almost 90 years, www.alliednewspapers.com.mt, 16 marca 2018 [dostęp 2020-04-20].
  7. About Us, www.alliednewspapers.com.mt [dostęp 2020-04-20].
  8. Strickland Foundation celebrates 25th anniversary, Times of Malta [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  9. Tom Hedley - an all-round sportsman, Times of Malta [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  10. Former The Times editor Charles Grech Orr passes away, MaltaToday.com.mt [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  11. New The Times editor, Times of Malta [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  12. Times of Malta on the front line of war, Times of Malta [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  13. Farewell party for Times’ outgoing editor, Times of Malta [dostęp 2020-04-27] (ang.).
  14. New editorin- chief, editors for the Times of Malta, www.alliednewspapers.com.mt, 12 maja 2019 [dostęp 2020-04-20].