Ergotyzm (łac. ignis sacer – święty ogień[1]) – efekt zatrucia alkaloidami sporyszu[1].

Spożycie innych części rośliny (roślin)
Ignis sacer
ilustracja
ICD-10 T62.2

Przyczyną jest grzyb Claviceps purpurea, który infekuje ryż oraz inne zboża i trawy, pochodne jego alkaloidów znalazły zastosowanie w leczeniu migreny (ich stosowanie jest przyczyną niektórych zatruć)[2][3][4][5]. Ergotyzm jest także znany jako ogień świętego Antoniego[6].

Objawy obejmują silny, palący ból, zaczerwienienie skóry, gorączkę, leukocytozę, halucynacje, manię, drgawki, niedokrwienia prowadzące do martwicy tkanek (w szczególności kończyn), niewydolność nerek[5][4][7][8].

PrzypisyEdytuj

  1. a b   Paul L. Schiff, Ergot and Its Alkaloids, „American Journal of Pharmaceutical Education”, 70 (5), 2006, ISSN 0002-9459, PMID17149427, PMCIDPMC1637017 [dostęp 2017-09-06].
  2.   G. Glazer, K.A. Myers, E.R. Davies, Ergot poisoning., „Postgraduate Medical Journal”, 42 (491), 1966, s. 562–568, ISSN 0032-5473, PMID5919182, PMCIDPMC2465954 [dostęp 2017-09-06].
  3.   Thomas Miedaner, Hartwig H. Geiger, Biology, Genetics, and Management of Ergot (Claviceps spp.) in Rye, Sorghum, and Pearl Millet, „Toxins”, 7 (3), 2015, s. 659–678, DOI10.3390/toxins7030659, ISSN 2072-6651, PMID25723323, PMCIDPMC4379517 [dostęp 2017-09-06].
  4. a b   Georg Fröhlich, Vladimir Kaplan, Beatrice Amann-Vesti, Holy fire in an HIV-positive man: a case of 21st-century ergotism, „CMAJ: Canadian Medical Association Journal”, 182 (4), 2010, s. 378–380, DOI10.1503/cmaj.091362, ISSN 0820-3946, PMID20048008, PMCIDPMC2831703 [dostęp 2017-09-06].
  5. a b   E.A. Cameron, E.B. French, St. Anthony’s Fire Rekindled: Gangrene Due to Therapeutic Dose of Ergotamine, „British Medical Journal”, 2 (5191), 1960, s. 28–30, ISSN 0007-1447, PMID13807148, PMCIDPMC2096865 [dostęp 2017-09-06].
  6. M.W. Carlton, D.B. Kunkel, St. Anthony’s fire: an eponym for ergotism, not erysipelas, „American Family Physician”, 52 (1), 1995, s. 95, ISSN 0002-838X, PMID7604780 [dostęp 2017-09-06].
  7.   J Webb, Renal failure associated with ergot poisoning., „British Medical Journal”, 2 (6098), 1977, s. 1355, ISSN 0007-1447, PMID589198, PMCIDPMC1632523 [dostęp 2017-09-06].
  8.   St. Anthony’s Fire Rekindled, „Canadian Medical Association Journal”, 83 (12), 1960, s. 658–659, ISSN 0008-4409, PMID20326453, PMCIDPMC1938681 [dostęp 2017-09-06].