Jan Pospieszalski: Bliżej

Jan Pospieszalski: Bliżej – cykliczny, publicystyczny program telewizyjny (talk show) emitowany od 10 listopada 2011 do 25 lutego 2016 w TVP Info. Program swoją formułą nawiązuje do audycji Warto rozmawiać ukazującej się na antenie TVP w latach 2004–2011.

Jan Pospieszalski: Bliżej
Rodzaj programu publicystyka
Kraj produkcji Polska
Język polski
Prowadzący Jan Pospieszalski
Data premiery 10 listopada 2011
Lata emisji 2011-2016
Czas trwania odcinka 40 min
Produkcja
Produkcja Rewolta
Stacja telewizyjna TVP Info

Program produkuje spółka Rewolta. Reżyserem oraz producentem jest Andrzej Horubała, a prowadzącym Jan Pospieszalski. Audycje opierają się na debacie z udziałem dziennikarzy, ekspertów i polityków. Zawierają krótkie reportaże przeprowadzane przez głównego prowadzącego, utrzymane w konwencji dziennikarstwa śledczego, zawsze dotyczące omawianego tematu. Problematyka poddawana pod dyskusje przedstawia wydarzenia, które aktualnie poruszają krajową opinią publiczną.

Statystyki oglądalnościEdytuj

Drugi sezon programu przyciąga przed telewizory 420 tys. osób, czyli 4,72% udziału wszystkich widzów, co daje audycji pierwsze miejsce przed konkurencyjnymi programami emitowanymi w tym samym czasie tj. Szkłem kontaktowym w TVN24 (4,09% udziału widzów) oraz programem Wydarzenia Opinie Komentarze w Polsat News (0,50% udziału widzów)[1]. 11 października 2012 audycję oglądało rekordowe 583 tys. osób, co stanowiło 6,41% udziału widzów[1].

Przykładowe tematy audycjiEdytuj

  • Co się stało 11 listopada w Warszawie? (m.in. o atakach lewicowych, niemieckich bojówkarzy na członków grup rekonstrukcyjnych, podczas Marszu Niepodległości w ramach obchodów Dnia Niepodległości w 2011 roku)
  • Odcinek dotyczący dokumentów z 1981 dotyczących Bronisława Geremka[2][3].
  • 6-latki tymczasowo uratowane od szkoły? (o planach i konsekwencjach wprowadzenia przez MEN przymusowej edukacji 6-latków)
  • Dla kogo koncesja? (o kontrowersjach przy przydzielaniu TV Trwam koncesji do nadawania na cyfrowym multipleksie telewizji naziemnej)
  • Reforma emerytalna czy przymus pracy? (na temat rządowych planów podwyższenia wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn)
  • Kolejny etap wojny polsko – polskiej czy też odrodzenie obywatelskiej wspólnoty Polaków? (o marszu pt. "Obudź się Polsko" zorganizowanym w Warszawie 29 września 2012 roku)
  • "Równościowe Przedszkole" (o programie wprowadzonym od września 2013 w 86 polskich przedszkolach w ramach edukacji seksualnej WHO)[4].

Przerwy w emisjachEdytuj

  • Odcinek zaplanowany na 15 listopada 2013, w zamierzeniu twórców mający dotyczyć Marszu Niepodległości z 11 listopada 2013, decyzją władz TVP INFO nie odbył się; jako powód podano konieczność transmisji dotyczących wybuchu gazu w Jankowie Przygodzkim[5].
  • Odcinek zaplanowany na 9 stycznia 2014, dotyczący tematyki Lasów Państwowych, w dniu emisji został zdjęty z anteny przez kierownictwo TVP S.A.[6]. Powodem zdjęcia programu był planowany udział w nim Jacka Karnowskiego i zastrzeżenia władz TVP odnośnie do jego osoby[7]. Sprawa dotyczyła powiązania przez TVP jego osoby z publikacją w przestrzeni internetowej z początku grudnia 2013 sugerującą, że Andrzej Turski w dniu 30 listopada 2013 prowadził Panoramę pod wpływem alkoholu[8][a]. Kilka dni później władze TVP podpisały nową umowę z Janem Pospieszalskim na prowadzenie audycji Bliżej, w myśl której odtąd TVP ma prawo decydować o tematyce odcinka oraz doborze zaproszonych gości[9], a producent programu musi uwzględnić ewentualne zastrzeżenia TVP Info co do tematu lub gościa i przedstawić inne rozwiązanie[10].
  • 19 maja 2015 w wydaniu programu „Wiadomości” Piotr Kraśko przeprosił w imieniu TVP za to, że w odcinku audycji „Jan Pospieszalski: Bliżej” jej autor Jan Pospieszalski naruszył określone w umowie zasady współpracy z TVP i wykorzystał audycję do naruszającego zasady rzetelności dziennikarskiej ataku na prezydenta Bronisława Komorowskiego[11]. Jednocześnie władze TVP zawiesiły audycję nie dopuszczając do jej emisji w dniu 21 maja 2015, na trzy dni przed II turą wyborów prezydenckich w Polsce 2015[12]. Przygotowywany odcinek programu miał dotyczyć rzekomego zlecenia ministra spraw wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza podpalenia budki policyjnej przy ambasadzie Rosji podczas Marszu Niepodległości 11 listopada 2013[13], co zostało ujawnione na taśmach z afery podsłuchowej.

UwagiEdytuj

  1. W oświadczeniu z 9 stycznia 2014 rzecznik prasowy TVP Jacek Rakowiecki stwierdził, iż opisywany artykuł został opublikowany przez „portal wSieci.pl Jacka Karnowskiego”. W rzeczywistości artykuł dotyczący Andrzeja Turskiego ukazał się w portalu wSumie.pl (w tym czasie jego redaktorem naczelnym była Dorota Łosiewicz) i w portalu wPolityce.pl (w tym czasie jego redaktorem naczelnym był Marek Pyza). Jacek Karnowski w tym czasie był redaktorem naczelnym tygodnika W SieciProgram Pospieszalskiego zdjęty. Spór o gościa, rp.pl, 9 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-17].

PrzypisyEdytuj

  1. a b Michał Kurdupski, 420 tys. widzów przyciąga co tydzień program „Jan Pospieszalski. Bliżej” w TVP Info, Wirtualnemedia.pl, 22 października 2012.
  2. TVP przeprasza za Pospieszalskiego. A ten odpowiada: realizowana jest tresura Polaków, Onet.pl, 13 grudnia 2011 [dostęp 2014-01-09].
  3. Atak na Geremka w programie Pospieszalskiego. Prezes TVP: Naruszono reguły ludzkiej przyzwoitości, PolskaTimes.pl, 13 grudnia 2011 [dostęp 2014-01-09] [zarchiwizowane z adresu 2014-01-10].
  4. Jan Pospieszalski, Dziś w „Bliżej”: Czego uczą się w przedszkolach nasze dzieci? Czy przebieranie chłopców za dziewczynki to realizacja postulatów Światowej Organizacji Zdrowia?, wPolityce.pl, 28 listopada 2013 [dostęp 2014-01-09].
  5. Wybuch gazu w Jankowie Przygodzkim powodem odwołania emisji „Jan Pospieszalski: Bliżej”?!, europejczycy.info, 14 listopada 2013 [dostęp 2014-01-09] [zarchiwizowane z adresu 2015-03-26].
  6. Dzisiejsze „Bliżej” J. Pospieszalskiego zdjęte z anteny. Oświadczenie producenta programu, Niezalezna.pl, 9 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-09].
  7. Jacek Rakowiecki, Dlaczego nie było 9 stycznia „Bliżej” w TVP Info, TVP, 9 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-17] [zarchiwizowane z adresu 2014-01-17].
  8. Pospieszalski rezygnuje z „Bliżej”, bo TVP Info nie pozwoliło zaprosić Karnowskiego, WirtualneMedia.pl, 9 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-11].
  9. Łukasz Brzezicki, TVP będzie miała wpływ na dobór gości i tematów w programie Jana Pospieszalskiego, WirtualneMedia.pl, 17 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-18].
  10. Jan Pospieszalski wrócił na antenę TVP Info z nową umową, Onet.pl, 17 stycznia 2014 [dostęp 2014-01-17].
  11. TVP przeprosiła za „tweet Dudy” u Lisa i sondę o „kandydacie od WSI” u Pospieszalskiego, Wirtualne Media, 20 maja 2015 [dostęp 2015-05-20].
  12. Patryk Pallus, TVP zawiesiła program Jana Pospieszalskiego. „Atak na prezydenta”, Wirtualne Media, 20 maja 2015 [dostęp 2015-05-20].
  13. Telewizja publiczna zawiesza program o prowokacji MSW na Marszu Niepodległości 2013, narodowcy2014.pl, 19 maja 2015 [dostęp 2015-05-20] [zarchiwizowane z adresu 2015-05-25].

Linki zewnętrzneEdytuj