TVP Info

Polska stacja telewizyjna

TVP Info (zapis stylizowany: TVP INFO) – kanał informacyjny Telewizji Polskiej. Wystartował 6 października 2007, zastępując TVP3 jako wspólne pasmo programowe ośrodków regionalnych TVP. Od 1 lipca 2013 wchodzi w skład Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Od 1 września 2013 funkcjonuje jako samodzielny kanał informacyjny[2], natomiast ośrodki regionalne tworzą własne wspólne pasmo pod nazwą TVP3 (do 1 stycznia 2016 TVP Regionalna).

TVP Info
Ilustracja
Data startu 6 października 2007 godz. 5:30
1 września 2013 godz. 4:30[a]
30 września 2016 (HD)
Data zakończenia 20 kwietnia 2017 (SD, satelita)
Format obrazu 4:3 (2007–2011)
16:9 (SDTV) (2011–2017)
16:9 (HDTV) (od 2016)
Właściciel Telewizja Polska S.A.
Systemy
emisji sygnału
DVB-T, DVB-S, DVB-C
Kraj nadawania  Polska
Język polski
Siedziba Warszawa, pl. Powstańców Warszawy 7
Udziały w rynku 3,06% (czerwiec 2018)[1]
Zastąpił TVP Regionalna
Siostrzane kanały rozwiń szablon nawigacyjny u dołu strony
Slogan Wiesz więcej
Strona internetowa
Siedziba programów informacyjnych TVP przy placu Powstańców Warszawy 7 w Warszawie

TVP Info HDEdytuj

 
Logo TVP Info HD emitowane od 28 grudnia 2017 do 6 listopada 2018

Pierwsze doniesienia medialne na temat TVP Info HD pojawiły się w grudniu 2014 roku[3], które zostały potwierdzone w marcu 2015 przez ówczesnego prezesa TVP Juliusza Brauna[4]. 15 lutego 2016 prezes TVP Jacek Kurski poinformował w rozmowie z mediami, że planowane jest uruchomienie TVP Info HD[5]. W nocy z 18 na 19 lipca 2016 w związku z planowanym uruchomieniem TVP Info HD na multipleksie trzecim naziemnej telewizji cyfrowej zakończyła nadawanie TVP Polonia[6].

26 września 2016 nadawca poinformował, że od 30 września 2016 stacja będzie nadawać w rozdzielczości HD[7][8]. Od 30 września 2016 TVP Info HD jest dostępne na multipleksie trzecim naziemnej telewizji cyfrowej[7] oraz w sieciach kablowych[9]. Na platformach satelitarnych do 5 kwietnia 2017 można było oglądać tylko wersję SD[10]. 5 kwietnia 2017 o godzinie 1:00 TVP Info HD rozpoczął stałe nadawanie na satelicie[10]. 20 kwietnia 2017 przekaz satelitarny TVP Info SD został wyłączony[11][12][13]. 28 grudnia 2017 zakończył się proces dostosowywania stacji TVP Info do standardu HD[14][15][16].

Według zapowiedzi prezesa TVP Jacka Kurskiego kanał rozpoczął pełne nadawanie w jakości Full HD na początku 2018 roku, czemu towarzyszyła zmiana scenografii głównego studia TVP Info[17]. Nowe studio TVP Info zostało uruchomione 6 listopada 2018 roku[18].

HistoriaEdytuj

Start TVP InfoEdytuj

Stacja wystartowała 6 października 2007 w miejsce TVP3. Jej pomysłodawcą i pierwszym dyrektorem był Mariusz Pilis[19]. Flagowym programem stacji TVP Info jest Serwis Info. Programy mieli m.in. Rafał Ziemkiewicz i Jacek Sobala[20].

Start kanału nie wpłynął znacząco na programy ośrodków regionalnych, które nadawane są jak dotychczas, początkowo były emitowane bez cyfry „3” w logo, 1 grudnia 2007 zostały zastąpione logotypami na wzór ogólnopolskiego. Zmiana profilu i nazwy programu była kilkakrotnie przekładana.

Kanał jako jedyny w Polsce kanał informacyjny otrzymał ustawowy obowiązek spełniania standardu publicznej telewizji zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji[21]. Standard ten zobowiązuje m.in. do[22]:

  • kierowania się odpowiedzialnością za słowo,
  • rzetelnego ukazywania całości wydarzeń w kraju i za granicą,
  • sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli,
  • sprzyjania swobodnemu formowaniu się opinii publicznej,
  • umożliwiania obywatelom i ich organizacjom uczestniczenia w życiu publicznym przez prezentacje zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykonywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej.

TVP Info została wyposażona w dziewięć satelitarnych wozów transmisyjnych DSNG, które trafiły do ośrodków regionalnych TVP.

14 lutego 2011 TVP Info wprowadziła format 16:9 (większość programów była w tym formacie). Z kolei 23 lutego 2011 kanał przeszedł na całkowite nadawanie w 16:9.

Nowe TVP Info (już bez pasm lokalnych) wystartowało 1 września 2013 o godz. 4:30. O tej godzinie nadano transmisję na żywo z uroczystości z okazji 74. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Pomimo zmian kanał pozostał w naziemnej telewizji cyfrowej, pozostając na pierwszym multipleksie. 15 lutego 2014 kanał został przeniesiony do trzeciego multipleksu.

Zmiany w TVP InfoEdytuj

StudioEdytuj

1 sierpnia 2008 wystartowało nowe studio, które zostało wyposażone m.in. w bezszwową ścianę monitorów plazmowych i ekrany LCD, a w jego tle widać umieszczony za szybą newsroom, gdzie pracują dziennikarze i obsługa techniczna kanału. Ze studia nadawane są serwisy informacyjne, pogodowe, sportowe, biznesowe oraz krótkie programy publicystyczne. Scenografię nowego studia zaprojektowała Anna Mioduszewska.

28 września 2009 studio zostało „zliftingowane” przez Magdalenę Kujszczyk, stało się bardziej przestrzenne, pojawiło się dużo elementów w kolorze czerwono-bordowym. Nieco odświeżony został również stół prezenterski.

1 września 2013 wystartowało nowe studio, wyposażone w trzy stanowiska do prowadzenia programów, bezszwową ścianę i ekrany LCD. Dominującym motywem w studiu są kwadraty. Scenografię zaprojektowała Magdalena Kujszczyk.

6 listopada 2018 wystartowało nowe studio, wyposażone w ścianę ekranów LED o długości 22 m z rozdzielczością ekranów wynoszącą 18 mln pikseli oraz 10 kamer i 100-calowy dotykowy ekran multimedialny[18].

Oprawa graficzna i muzycznaEdytuj

Wprowadzeniu nowego studia w 2008 roku towarzyszyła zmiana oprawy TVP Info, a także modyfikacja ramówki kanału, która stała się bardziej dynamiczna. Zmianie uległ także format nagrywania serwisów informacyjnych – na 16:9, które są nadawane w 4:3, można to zobaczyć patrząc na pasek informacyjny (na ekranie 16:9 widać całe nagranie kamery, a nie widać paska). Oprawę muzyczną przygotował Jean-Michel Jarre.

Oprawa muzyczna została po raz kolejny zmieniona 28 września 2009. W całości została skomponowana przez polskiego muzyka – Michała Lorenca. Od 1 sierpnia 2008 do 31 lipca 2009 głosem stacji był aktor Jacek Mikołajczak, którego zastąpił Robert Głowacki, który funkcję tę sprawował do listopada 2009. Obecnym głosem stacji jest aktor Mikołaj Klimek.

18 lipca 2010 TVP Info przeszło zmiany tyłówek i czołówek. W programach studyjnych wykorzystywane były loty kamerowe z podkładem muzycznym z czołówek, a w Info Serwisach wykorzystywane były zawsze skrócone czołówki. We wszystkich programach studyjnych (łącznie z Info Serwisami) jako tyłówka wykorzystywany był lot kamerowy z producentem i rokiem produkcji (jak w TVN24).

Od 5 lutego 2011 zmieniono tyłówkę Info Serwisów: zamiast belki z napisem, kto kiedy wyprodukował program (jak w TVN24), była po prostu czołówka. Tyłówka Info Serwisów 7 lutego 2011 powróciła do formy poprzedniej.

23 lutego 2011 po raz kolejny zmieniono grafikę ekranową. Logo zostało przeniesione w lewy dolny róg (obszar safe-area), zegar był nad logo, a tzw. „sierżanty” znajdowały się po lewej stronie od logo. Belki programowe miały od tego dnia kształt równoległoboku i w prawym dolnym ich rogu widniał biały napis na szarym tle „tvp.info”.

7 maja 2012 TVP Info zmieniło grafikę ekranową, a programy zyskały całkowicie nowe czołówki. W studio zamontowano nowy multimedialny stół, wyświetlający nazwy programów, bądź logo stacji. Przemeblowano newsroom oraz dodano ekrany plazmowe.

1 września 2013 wraz z nowym studiem zaprezentowano nową oprawę graficzną i muzyczną. Skomponował ją Piotr Rubik. 14 października 2016 zaprezentowano nową grafikę ekranową[23].

Układ ramówkiEdytuj

Program został podzielony na trzy pasma: „Info Poranek”, „Info Dzień” i „Minął dzień”. W pierwszych dwóch blokach serwisy ukazują częściej (w poranku co 15 min., a w dniu zazwyczaj co pół godziny). Programy biznesowe zostały zastąpione serwisem gospodarczym „Biznes”. Na antenie TVP Info pojawił się też magazyn podsumowujący „Minął dzień”.

Od 22 czerwca 2009 jedno z pasm lokalnych (od 18:00 do 20:00) zmieniło porę nadawania (od 17:30 do 19:30).

Wcześniej od 28 września do 30 listopada 2009 (w dni powszednie) i od 2 stycznia 2010 (w soboty) wieczorne pasmo lokalne zostało skrócone o 15 minut na korzyść programu „Minął dzień” (w 2009 r.) oraz Losowania LOTTO (od 2010 r.).

Od 6 września 2010 główne pasmo lokalne emitowane było codziennie od 17:00 do 20:00. Równocześnie zniesiono poranne pasma w dni powszednie, a pasmo „Minął dzień” zmieniło nazwę na „Info Wieczór”.

Od 2 marca 2013 poranne pasmo lokalne w weekendy było nadawane od 10:00 do 11:00 (wcześniej było nadawane od 7:45 do 8:30 i od 8:45 do 9:00). Od 1 maja 2013 wieczorne pasmo lokalne zostało przesunięte o 10 minut później i było nadawane od godz. 21:55 codziennie (od poniedziałku do soboty teoretycznie zostało wydłużone o 5 minut, w praktyce samo pasmo nie został wydłużone – wydłużono po nim blok reklamowy) na korzyść Losowania LOTTO. Pasma lokalne były emitowane do 31 sierpnia 2013.

W związku z powstaniem kanału TVP Regionalna (obecnie TVP3), z dniem 1 września 2013 pasma lokalne zniknęły z anteny TVP Info.

Od 24 sierpnia 2017 rozpoczęto na antenie TVP Info równoległą emisję programów informacyjnych: Wiadomości i Teleexpressu, dotychczas emitowanych (nie licząc wydań specjalnych) tylko na antenie TVP1 i TVP Polonia oraz Panoramy, dotychczas emitowanej tylko na antenie TVP2[24].

Pasek informacyjnyEdytuj

6 sierpnia 2008 kanał zaczął podawać informacje na nowym pasku informacyjnym, gdzie każda wiadomość pojawia się oddzielnie, podobnie jak w CNN czy Polsat News. Na nowym pasku informacyjnym po lewej stronie, widnieje, jak do tej pory, informacja o kategorii wiadomości (KRAJ, ŚWIAT, KULTURA, SPORT, BIZNES itp.), a obok pojawiały się – w kilkusekundowych odstępach – nowe informacje wsuwając się z dołu. Prezentowane były jednak normalnym pismem, a nie jak wcześniej wersalikami. Od 25 sierpnia 2010 pasek informacyjny dostępny był również na stronie internetowej tvp.info.

28 września 2009 pasek powtórnie został zmieniony do formy przed 6 sierpnia 2008, czyli przewijanych informacji. Pasek zajmował ok. 4/5 szerokości ekranu, po lewej stronie znajdował się znak >> (w ważnych okolicznościach i w niektórych programach zamiast strzałki widniał obrazek z napisem).

14 lutego 2011 przedłużono pasek tak, by zajmował całą szerokość ekranu.

7 stycznia 2013 pasek informacyjny otrzymał nowy wygląd. Ponownie na pasku informacyjnym po lewej stronie widniała informacja o kategorii wiadomości. Wiadomości na pasku były nadal przewijane. Nad miejscem na kategorię informacji umieszczono zegar. Logo TVP Info znajdowało się na samej górze.

1 września 2013 pasek informacyjny nadal jest przewijany, ale nie ma informacji o kategorii wiadomości. Teraz zegar i logo jest po prawej stronie. Nad zegarem jest logo TVP Info, zapowiedź gości różnych programów, a czasem znak „NA ŻYWO” lub „POWTÓRKA”.

14 października 2016 pasek nadal jest przewijany. Dodano kwadrat z najciekawszymi propozycjami programowymi, logo znajduje się przy pasku pod kwadratem, natomiast zegar przy pasku po prawej stronie pod logo emitowanego programu. W trakcie podawania informacji pilnych, stosuje się tzw. „podwójny pasek”. Czerwony pasek z pilnymi informacjami znajduje się nad białym paskiem oraz dodano pochyły napis „PILNE”, który został umieszczony nad zegarem.

TVP Info w TVP1Edytuj

Od 3 lipca 2013 w godzinach od 5:55 do 8:00 w dni powszednie TVP1 retransmitowało sygnał stacji zamiast Kawy czy herbaty?, w ramach porannego pasma Poranek Info[25][26]. Następnie skrócono retransmisję sygnału stacji od godziny 6:55 do 7:40 (od początku 2015 roku). 31 marca 2015 po raz ostatni retransmitowano sygnał stacji TVP Info przez TVP1.

Plany likwidacji TVP InfoEdytuj

Według informacji należącego wtedy do „Dziennika Polska-Europa-Świat” portalu internetowego dziennik.pl w marcu 2008 roku politycy Platformy Obywatelskiej przedstawili plan likwidacji stacji telewizyjnej TVP Info i przywrócenie w jej miejsce programów lokalnych Telewizji Polskiej[27]. Pomysł ten został wtedy skrytykowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji[27].

Krytyka stacji związana z zarzutami o upolitycznienie kanałuEdytuj

Przed 2015 rokiemEdytuj

Podczas rządów koalicji PO-PSL, m.in. w czasie Marszy Niepodległości i w czasie kampanii wyborczej przez wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi 2015 roku, TVP Info była krytykowana przez niektórych prawicowych polityków i publicystów, m.in. polityków partii Prawo i Sprawiedliwość i Ruch Narodowy, publicystów tygodników „W Sieci” i „Gazeta Polska” oraz publicystów portali internetowych wPolityce.pl, Salon24.pl i Niezalezna.pl, którzy zarzucali stacji, podobnie jak innym programom informacyjnym emitowanym na antenach TVP, upolitycznienie oraz sprzyjanie politykom współrządzącej Platformy Obywatelskiej i ówczesnemu prezydentowi RP Bronisławowi Komorowskiemu[28][29][30][31].

W styczniu 2014 roku kontrowersje wzbudził brak zgody kierownictwa stacji na zaproszenie do emitowanego na antenie kanału programu „Bliżej” Jana Pospieszalskiego dziennikarza i publicysty tygodnika „W Sieci” oraz portalu internetowego wPolityce.pl Jacka Karnowskiego[32]. Po decyzji ówczesnych władz stacji prowadzący program „Bliżej” Jan Pospieszalski ogłosił, że rezygnuje z prowadzenia wieczornego odcinka programu[33]. W maju 2015 roku ówczesny rzecznik PiS i szef kampanii ówczesnego kandydata na prezydenta RP Andrzeja Dudy Marcin Mastalerek, gdy wyszedł ze studia TVP w emitowanym na antenie TVP Info programie „Dziś Wieczorem” nazwał kanał określeniem „Komorowski Info”[34].

Upolitycznienie kanału za rządów Prawa i SprawiedliwościEdytuj

Przejęcie kontroli nad mediami publicznymi i wymiana kadrEdytuj

W grudniu 2015 roku, w kilka tygodni po wyborach parlamentarnych, głosami rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość Sejm znowelizował Ustawę o radiofonii i telewizji oraz przyjął Ustawę o Radzie Mediów Narodowych, co pozwoliło partii rządzącej przejąć bezpośrednią kontrolę nad nadawcami publicznymi[35][36]. Od tego czasu TVP Info była krytykowana za silne nastawienie prorządowe[37], łamanie zasad etyki dziennikarskiej, w tym zasady prawdy, zasady obiektywizmu, zasady oddzielania informacji od komentarza, zasady szacunku i tolerancji oraz zasady pierwszeństwa dobra odbiorcy[36].

W styczniu 2016 nominację na prezesa TVP uzyskał wieloletni polityk PiS, Jacek Kurski[38]. W sierpniu 2016 Jacek Kurski wygrał konkurs na stanowisko prezesa TVP, głosami członków Rady Mediów Narodowych należących do PiS oraz członka należącego do Kukiz'15[39].

W pierwszej połowie 2016 roku w redakcji TVP Info dokonano wymiany kadrowej. Osoby dotychczas pracujące w stacji zastąpili nowi dziennikarze, związani poprzednio z różnymi mediami, głównie prawicowymi: Telewizją Republika i tygodnikiem W Sieci, a także m.in. z Polsatem i Gazetą Polską Codziennie[40].

Od tego czasu programom TVP Info zarzucano dezinformację, przyrównywano je też do propagandy Dziennika Telewizyjnego w latach 70. i 80. w PRL[41]. Publicystka OKO.press Agata Szczęśniak zarzuciła TVP Info, że wyświetlając na paskach komentarze widzów „wykorzystuje je, żeby podsycać nienawiść i pokazywać, że w społeczeństwie nie ma zróżnicowanych opinii – wszyscy popierają rząd”, stwierdzając że to „przeczy misji telewizji publicznej”[42].

Wzrost skarg na TVP Info do Krajowej Rady Radiofonii i TelewizjiEdytuj

Wraz ze zmianami w mediach publicznych w 2015 roku znacząco wzrosła liczba skarg składanych na Telewizję Polską do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji[43]. Przykładowo w czerwcu 2017 roku 82 skargi dotyczyły treści zamieszczonych w programach informacyjnych TVP, z czego 66 odnosiło się do programów TVP Info, którym zarzucano nierzetelność, manipulację i stronniczość, między innymi w materiałach o muzułmanach[b][43]. Spośród tej puli 54 skargi dotyczyły wydania programu Minęła 20 z 6 czerwca 2017 roku[43]. Jego twórcom zarzucono dyskryminację muzułmanów i mowę nienawiści[43].

Krytyka pasków TVP InfoEdytuj

28 maja 2019 roku Rada Języka Polskiego opublikowała raport dotyczący pasków widocznych w TVP Info, w którym stwierdziła, że jej zdaniem „komunikaty umieszczane na paskach w Wiadomościach Telewizji Polskiej są narzędziem propagandy, a nawet przejawem przemocy symbolicznej”[44][45][46][47].

Spadek ocen wiarygodności i rzetelności TVPEdytuj

Według sondażu przeprowadzonego w lutym 2019 przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, Polacy oceniali TVP Info jako najmniej rzetelny spośród największych kanałów informacyjnych w Polsce[48]. W sondażu tym 29,7 proc. badanych uznało, że TVP Info rzetelnie przekazuje informacje, przeciwnego zdania było 43,2 proc. respondentów. Lepiej respondenci ocenili rzetelność konkurencyjnych kanałów: TVN24 (rzetelna według 54,3 proc. badanych osób) oraz Polsat News (rzetelny według 45,7 proc. badanych osób)[48].

Według sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej z maja 2019 roku programy TVP 1 oraz TVP Info częściej niż pozostali wybierali respondenci utożsamiający się z prawicą[49]. W tym samym sondażu 38 proc. badanych uznało, że TVP Info nie jest wiarygodna (najbardziej krytycznie odbierany spośród wszystkich kanałów informacyjnych; poziom braku zaufania był o kilka punktów procentowych większy niż poziom braku zaufania wobec innych stacji)[49].

Nagonka na Pawła AdamowiczaEdytuj

Od momentu upolitycznienia TVP Info w 2015 roku, telewizja ta w licznych materiałach atakowała prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza[50]. Krewni Pawła Adamowicza, jak i szereg publicystów nazwało te działania nagonką[50][51][52]. Magdalena Adamowicz powiedziała, że jej zdaniem TVP przyczyniła się do śmierci jej męża[53].

Według raportu Newton Media dla Urzędu Miasta Gdańska na przestrzeni 2018 roku TVP 1773 razy zajmowała się prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem, z czego 877 wzmianek padło na antenie TVP Info[54]. Reporterzy stacji przedstawiali Adamowicza „jako oszusta majątkowego, współautora afery Amber Gold, polityka walczącego z polskością oraz promującego nazizm i komunizm[55].

W lutym 2019 roku Rada Etyki Mediów skrytykowała materiały TVP Info dotyczące zamordowanego prezydenta Gdańska[56]. Rada stwierdziła, że „odbiorca – czytelnik, radiosłuchacz, telewidz – ma prawo do prawdy. REM stwierdza, że w publikacjach TVP o prezydencie Gdańska odmówiono odbiorcy tego prawa. (...) W żadnej z analizowanych przez REM publikacji nie dano Pawłowi Adamowiczowi szansy odparcia zarzutów, przedstawienia argumentów zaprzeczających oskarżeniom formułowanym wprost, między wierszami, lub w tytułach zniekształcających rzeczywisty przebieg opisywanych wydarzeń lub naginających fakty tak, by przemawiały przeciwko prezydentowi Gdańska. Był obiektem oszczerstw, ale nie miał prawa do obrony”[56].

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar stwierdził, że te działania TVP mogły być uznane „jako mowa nienawiści w stosunku do określonego polityka”[57]. W swoim oświadczeniu RPO stwierdził, że media publiczne, w tym TVP, wpisywały się w działania prokuratury wobec Pawła Adamowicza, które w ocenie RPO „były nieproporcjonalne i przybierały charakter szykan”[58]. Rzecznik stwierdził też, że „materiał Wiadomości TVP z dnia śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza był całkowicie jednostronny; nie uwzględniał niezbędnej w pracy dziennikarskiej zasady pluralizmu”[59].

W styczniu 2020 Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że wyemitowany 31 października 2016 roku w TVP Info antyimigrancki spot, będący wstępem do dyskusji w programie publicystycznym Minęła 20, posługiwał się „nieuprawnioną manipulacją” i „naruszył dobra osobiste gminy jako wspólnoty”[50]. Przekaz materiału TVP miał też „podważać renomę i wiarygodność prezydenta Adamowicza oraz zaufanie do jednostki samorządu”[50]. Sąd nakazał TVP Info złożenie przeprosin na antenie telewizji oraz za pomocą mediów społecznościowych, a także zapłatę 50 tys. złotych na rzecz Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku[50]. Zdaniem sędzi „autorzy materiału nie dochowali rzetelności i staranności dziennikarskiej”[50].

W styczniu 2019 roku prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak ocenił, że działania „pełnej perfidnych propagandystów i nienawistnych materiałów” Telewizji Polskiej były powiązane z zabójstwem Pawła Adamowicza[60]. Jaśkowiak nazwał programy TVP „rynsztokiem”[60]. W związku z wypowiedzią Jacka Jaśkowiaka TVP złożyła przeciwko niemu pozew w lutym 2019, domagając się przeprosin[61]. Jaśkowiak poinformował, że nie zamierza przepraszać[61], a we wrześniu 2020 sąd apelacyjny oddalił roszczenia Telewizji Polskiej[62].

Wsparcie dla Andrzeja Dudy w kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2020Edytuj

Według analizy obserwatorów Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie opublikowanej w czerwcu 2020 roku, „zarządzanie i finansowanie publicznego nadawcy TVP nie zapewnia niezależności redakcyjnej i umożliwia rządowi wywieranie presji na treści TVP”[63]. Obserwatorzy OBWE stwierdzili, że w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi w czerwcu 2020 „TVP nie wywiązała się z ustawowego obowiązku zapewnienia zrównoważonych i bezstronnych relacji medialnych. Zamiast tego działała jako narzędzie kampanii dla prezydenta ubiegającego się o reelekcję i często przedstawiała jego głównego kontrkandydata jako zagrożenie dla polskich wartości i interesów narodowych. Niektóre z reportaży miały wyraźnie wydźwięk ksenofobiczny oraz antysemicki[63].

Portal internetowy tvp.infoEdytuj

Portal tvp.info powstał jako rozbudowana wersja serwisu informacyjnego wiadomości.tvp.pl (istniejącego od grudnia 1999). W nowej odsłonie wystartował 18 marca 2009. Natomiast 21 listopada 2012[64] adres internetowy wiadomości.tvp.pl został oficjalną stroną programu informacyjnego Wiadomości TVP1[65].

Portal jest w pełni multimedialny: można w nim obejrzeć najnowsze wydania Serwisu INFO, Wiadomości, Panoramy, Teleexpressu oraz wszystkich programów publicystycznych nadawanych na antenie TVP INFO. Portal prowadzi również własną produkcję materiałów wideo. Serwis informacyjny tworzony jest przez ok. 30 redaktorów i dziennikarzy. Zajmują się oni również redagowaniem Telegazety, internetowego kanału TVP Parlament oraz obsługą platformy Twoje Info. W części magazynowej znaleźć można wywiady udzielane osobistościom świata polityki, kultury i sportu przez dziennikarzy portalu.

Od 10 kwietnia 2011 w portalu dostępny jest stream sygnału TVP Info.

10 marca 2014 uruchomiona została nowa, nowocześniejsza odsłona portalu. W październiku 2017 planowane było uruchomienie kolejnej odsłony portalu[66]. W 2017 roku redakcja portalu została wyłączona ze struktur Telewizyjnej Agencji Informacyjnej i włączona do Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP. 9 listopada 2017 została uruchomiona kolejna odsłona portalu[67][68]. Serwis zyskał nowe menu, nawigację i szatę wizualną oraz bardziej są eksponowane materiały wideo[67][68]. Według dyrektora Ośrodka Mediów Interaktywnych Telewizji Polskiej Jakuba Sufina, docelowa odsłona portalu ma zostać uruchomiona w połowie 2018 roku[67][68]. Portal został też dostosowany dla użytkowników telefonów komórkowych[68].

Programy TVP InfoEdytuj

Osobny artykuł: Lista programów TVP Info.

Odbiór kanałuEdytuj

TVP Info dostępny jest w przekazie naziemnym i satelitarnym. Kanał informacyjny TVP dostępny jest na 15 kanale Platfomy Canal+, 65 kanale Cyfrowego Polsatu oraz na 24 kanale Orange TV. TVP Info za sprawą obecności w III multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej swoim zasięgiem obejmuje 99,5% terytorium Polski, co czyni go jedynym ogólnodostępnym kanałem informacyjnym w Polsce. Od 2 marca 2009 TVP Info rozpoczęło nadawanie programu 24 godz./dobę (tylko z satelity Hotbird)[69]. Od 10 kwietnia 2011 sygnał TVP Info transmitowany jest w internecie na stronach tvp.info.

Od 8 lipca 2020 stacja jest dostępna w Stanach Zjednoczonych drogą satelitarną za pośrednictwem platformy cyfrowej Dish Network oraz w serwisie OTT Sling TV[70].

HOTBIRD 13C

pozycja orbitalna 13° Wschód,
transponder numer 110,
częstotliwość 10 719 MHz,
system MPEG-2,
FEC 5/6,
symbol rate 27,5 Msymb/s,
polaryzacja pozioma V
FTA

Logo ekranoweEdytuj

Lata Opis
6 października 2007 – 27 września 2009 Napis „TVP”, w tym szara ramka na białym tle z gradientem. Poza nim biały napis „INFO” na czerwonym tle za logo TVP.
28 września 2009 – 13 lutego 2011 Logo pozostało bez zmian, jednak zostało nieco zmniejszone i przeniesione z lewego dolnego na prawy górny róg ekranu. Od 29 września 2009 roku do 13 lutego 2011 roku wyświetlane było na ekranie transparentnie. W związku z przeniesieniem logo na prawą stronę, oznaczenia wiekowe emitowane są w lewym górnym rogu, a nie, jak przedtem, w prawym górnym rogu.
14 lutego 2011 – 22 lutego 2011 Logo pozostało bez zmian, zostało przeniesione niżej, usunięty został prostokąt i zmieniony był zegar pod logo, ale oznaczenia wiekowe zostały bez zmian.
23 lutego 2011 – 6 stycznia 2013 Logo zostało przeniesione w lewy dolny róg (obszar safe area), zegar jest nad logo, a tzw. sierżanty znajdują się po lewej stronie od logo. Pomimo tego oznaczenia wiekowe zostały bez zmian.
7 stycznia 2013 – 31 sierpnia 2013 Logo zostało pomniejszone. Pod logo dodano globus. Oznaczenia wiekowe zostały bez zmian.
1 września 2013 – 13 października 2016 Logo zostało przeniesione w prawy dolny róg, pod nim umieszczono zegar. Globus został zlikwidowany. Zlikwidowano też belkę z nazwą danej audycji.
14 października 2016 – 5 listopada 2018 Logo zostało przeniesione w lewy dolny róg, a nad nim umieszczono obracający się sześcian z najlepszymi propozycjami programowymi. Zegar został w prawym dolnym rogu, a nad nim pojawiło się logo danej audycji.
od 6 listopada 2018 Logo TVP INFO pozostało bez zmian, tylko odświeżono belki.
Żałoba narodowa Takie same logo, tylko w kolorze czarno – białym (pasek informacyjny także zmienia kolor na czarny). W dniach żałoby po katastrofie w Kamieniu Pomorskim i żałoby po katastrofie w kopalni „Wujek – Ruch Śląsk” między zegarem a logo był kir. A w dniach żałoby po katastrofie polskiego Tu-154 w Smoleńsku na dolnej części ekranu obok paska informacyjnego widniał kir na szarym tle z napisem „BĄDŹMY RAZEM”.

UwagiEdytuj

  1. Od 6 października 2007 jako pasmo programowe na antenie ośrodków regionalnych TVP, od 1 września 2013 jako samodzielny kanał informacyjny, nadający program na podstawie koncesji.
  2. W tym samym okresie nie złożono żadnej skargi na Polsat i Superstację, a po jednej na TVN i Telewizję Republika.

PrzypisyEdytuj

  1. Rekordowy czerwiec TVP1 dzięki mundialowi. Mecze Polaków ratingowymi hitami, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2018-07-19] (pol.).
  2. Na podstawie koncesji wydanej 9 marca 2013 [1].
  3. Janusz Sulisz, Będzie TVP Kultura HD, TVP Info HD i TVP Dokument? | TVP – SATKurier.pl, 17 grudnia 2014 [dostęp 2016-09-27] (pol.).
  4. Anita Kaźmierska, TVP chce być operatorem MUX 8. TVP Info HD w MUX 3 | TV naziemna – świat – SATKurier.pl, 31 marca 2015 [dostęp 2016-09-27] (pol.).
  5. TVP Info w HD pojawi się na multipleksie, wirtualnemedia.pl, 16 lutego 2016 [dostęp 2016-09-27].
  6. Telewizja Polska SA – OMI, TVP Info w jakości HD, TVP Polonia opuszcza MUX-3 – Telewizja Polska S.A. – tvp.pl, centruminformacji.tvp.pl, 14 lipca 2016 [dostęp 2016-09-27].
  7. a b TVP Info wkrótce w HD. W razie kłopotów zajrzyj do naszej instrukcji, www.tvp.info, 26 września 2016 [dostęp 2016-09-27].
  8. TVP Info w wersji HD od września na MUX-3, wirtualnemedia.pl, 25 sierpnia 2016 [dostęp 2016-09-27].
  9. Łukasz Knapik, TVP Info HD już nadaje | TVP – SATKurier.pl, satkurier.pl, 29 września 2016 [dostęp 2016-09-30] (pol.).
  10. a b Jacek Grzeszczak, TVP Info HD już na satelicie | TVP – SATKurier.pl, „SATKurier.pl”, 4 kwietnia 2017 [dostęp 2017-04-05] (pol.).
  11. TVP Info bez emisji w SD z satelity | TVP – SATKurier.pl, „SATKurier.pl” [dostęp 2017-04-24] (pol.).
  12. TVP1, TVP2, TVP Info i TVP Sport na satelicie wyłącznie w HD [akt.] | TVP – SATKurier.pl, „SATKurier.pl” [dostęp 2017-03-02] (pol.).
  13. Telewizja Polska SA – OMI, Wyższa jakość kanałów TVP – Telewizja Polska S.A. – tvp.pl, centruminformacji.tvp.pl [dostęp 2017-04-19].
  14. TVP Info już w pełni w HD | TVP – SATKurier.pl, „SATKurier.pl” [dostęp 2017-12-29] (pol.).
  15. Telewizja Polska SA – OMI, TVP INFO nadaje w HD – Telewizja Polska S.A. – tvp.pl, centruminformacji.tvp.pl [dostęp 2017-12-29].
  16. TVP Info przeszło w pełni na HD. Kurski: nadrabiamy zapóźnienia technologiczne, wirtualnemedia.pl, 29 grudnia 2017 [dostęp 2017-12-29] (pol.).
  17. Kurski o jesiennej ramówce TVP: kolejny krok do odbudowy pozycji prestiżu na rynku telewizyjnym [dostęp 2017-08-27] (pol.).
  18. a b Nowe studio TVP Info. „Najnowocześniejsze w Polsce”, tvp.info, 6 listopada 2018 [dostęp 2018-11-07] (pol.).
  19. Mariusz Pilis (pol.). literatura.gildia.pl. [dostęp 2011-05-12].
  20. Dziennik Polska-Europa-Świat, 05.10.2007, s. 13.
  21. Ustawa o radiofonii i telewizji.
  22. Ustawa o radiofonii i telewizji. Rozdział 4. Publiczna radiofonia i telewizja.
  23. /MediaInside.pl/ TVP Info HD- nowa grafika ekranowa od 14.10.2016. Lord_info [dostęp 2016-10-14].
  24. TVP rozpoczyna równoległą emisję „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” w TVP Info, wirtualnemedia.pl, 24 sierpnia 2017 [dostęp 2017-08-25].
  25. PAP: Dobranocka i „Kawa czy herbata?” znikną z TVP1 (pol.). polskieradio.pl. [dostęp 2013-08-21].
  26. deri: Nie będzie już Kawy czy herbaty. Program znika z TVP 1 (pol.). fakt.pl. [dostęp 2013-08-20].
  27. a b w, PO: TVP na GPW, likwidacja TVP Info, wirtualnemedia.pl, 13 marca 2008 [dostęp 2020-07-13].
  28. A jednak Komorowski Info. W marcu telewizja publiczna poświęciła Bronisławowi Komorowskiemu 9 razy tyle czasu co Andrzejowi Dudzie, wpolityce.pl [dostęp 2020-07-14].
  29. TVP za rządów PO wzorem bezstronności? Kłamstwa na debacie ‘Wyborczej’, Niezależna.pl, 28 stycznia 2016 [dostęp 2020-07-14].
  30. Archiwalne wydanie nr 52/2015, wsieciprawdy.pl [dostęp 2020-07-14].
  31. Media zgody i bezpieczeństwa, www.gazetapolska.pl, 12 maja 2015 [dostęp 2020-07-15] (pol.).
  32. Karnowski: To, co robi TVP Info to cenzura. Zasłuje na potępienie, wiadomosci.dziennik.pl, 10 stycznia 2014 [dostęp 2020-07-21].
  33. Awantura w TVP. Pospieszalski rzuca program, wiadomosci.dziennik.pl, 9 stycznia 2014 [dostęp 2020-07-21].
  34. Nazwijcie TVP Info „Komorowski Info”! To jest farsa! – mówi Marcin Mastalerek i w geście protestu wychodzi ze studia, wpolityce.pl [dostęp 2020-07-14].
  35. Poland: Media freedom and pluralism in jeopardy | Reporters without borders. RSF. [dostęp 2 lipca 2020].
  36. a b Telewizja Polska. OKO.press. [dostęp 2 lipca 2020].
  37. Polish media veers back to pre-1989. POLITICO, 11 lipca 2016. [dostęp 2 lipca 2020].
  38. Wiktoria Beczek, Monika Margraf: "Bulterier PiS-u" prezesem TVP. Jeszcze rano nominacja Jacka Kurskiego. gazeta.pl, 7 stycznia 2016. [dostęp 4 września 2020].
  39. Agnieszka Kublik: Jacek Kurski wygrał konkurs na prezesa TVP. Gazeta Wyborcza, 12 października 2016. [dostęp 4 września 2020].
  40. Patryk Pallus: Pół roku „dobrej zmiany” w Telewizji Polskiej. Pokazujemy skąd do TVP przyszli nowi dziennikarze. businessinsider.com.pl, 26 lipca 2016. [dostęp 2 lipca 2020].
  41. Stanisław Jędrzejewski: Od „konserwatywnego kiczu” po „niestrawną propagandową papkę”. Jak upadały media publiczne. OKO.press, 6 lutego 2019. Cytat: Nastąpiły radykalne zmiany w programach. „Wiadomości” z jednej strony, TVP Info z drugiej, stały się, swoistymi ikonami stylu informacji i publicystyki, który niemal wprost nawiązuje do poetyki Dziennika TVP z lat 70. i 80 (jak pokazują to badania grupy analityków Towarzystwa Dziennikarskiego pod kierunkiem Andrzeja Krajewskiego, analizy Krzysztofa Leskiego i innych).
  42. Agata Szczęśniak: TVP Info manipuluje: całe społeczeństwo przeciwko prawnikom. OKO.press, 21 maja 2017. [dostęp 2 lipca 2020].
  43. a b c d Magdalena Golińska-Konecko. „Dobra zmiana” w mediach. Komu wyszła na dobre?. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”. 3 (14), s. 75–83, 2019. 
  44. Rada Języka Polskiego zbadała paski TVP. Mają charakter manipulacyjny i perswazyjny, Popularne, 29 maja 2019 [dostęp 2019-06-07].
  45. Bartosz Goluch (oprac.), Rada Języka Polskiego krytykuje paski TVP. „To instrument polityczny”, wiadomosci.wp.pl, 28 maja 2019 [dostęp 2019-06-07].
  46. Język w walce politycznej, Onet Wiadomości, 2 czerwca 2019 [dostęp 2019-06-07].
  47. Poloniści skomentowali słynne „paski” TVP. Porażająca opinia, wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, Pikio.pl, 1 czerwca 2019 [dostęp 2019-06-07].
  48. a b Polacy nie wierzą w rzetelność TVP. Potwierdzają to badania. Newsweek, 7 lutego 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  49. a b CBOS: TVP oceniana najbardziej krytycznie pod względem wiarygodności. businessinsider.com.pl, 27 maja 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  50. a b c d e f Marta K. Nowak: Sąd: TVP musi przeprosić za spot szczujący na imigrantów i Adamowicza. OKO.press, 10 stycznia 2020. [dostęp 14 lipca 2020].
  51. Maciej Drzewicki, Grzegorz Kubicki: Rodzice Pawła Adamowicza: Wpadł do nas przed zbiórką WOŚP. Wrzuciłam mu do puszki 20 zł na dobry początek. I poszedł. Gazeta Wyborcza, 13 stycznia 2020. [dostęp 14 lipca 2020].
  52. Piotr Lipiński: Te szokujące dane pokazują skalę nagonki TVP na prezydenta Gdańska. Czy Jacek Kurski przyczynił się do śmierci Adamowicza?. crowdmedia.pl, 1 lutego 2019. [dostęp 14 lipca 2020].
  53. Magdalena Adamowicz wini TVP za śmierć męża. "Niech mnie też pozwą". tofkm.pl, 22 stycznia 2019. [dostęp 4 września 2020].
  54. Agata Szczęśniak: TVP mówiła o Adamowiczu prawie 1800 razy w 2018 roku. Średnio prawie 5 razy dziennie. OKO.press, 1 lutego 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  55. Janusz Schwertner: Jak TVP opowiadała o Pawle Adamowiczu [ANALIZA]. Onet.pl, 15 stycznia 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  56. a b Adamowicz nie dostał prawa do obrony, a widzowie prawdy. „TVP złamała zasady etyki dziennikarskiej” [RADA ETYKI MEDIÓW]. OKO.press, 11 lutego 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  57. Mariusz Jałoszewski: Adam Bodnar wygrał proces z TVP. Nie musi jej przepraszać za słowa po zabójstwie Adamowicza. OKO.press, 24 maja 2019. [dostęp 2 lipca 2020].
  58. Prokuratura szykanowała śp. Pawła Adamowicza, w czym wspierały ją media publiczne. RPO w rocznicę zamordowania prezydenta Gdańska. rpo.gov.pl, 15 stycznia 2020. [dostęp 14 lipca 2020].
  59. Materiał „Wiadomości” TVP z dnia śmierci Pawła Adamowicza - jednostronny. RPO pisze do prezesa TVP. rpo.gov.pl, 16 stycznia 2019. [dostęp 14 lipca 2020].
  60. a b Tomasz Nyczka: Paweł Adamowicz nie żyje. "Paweł mocno przeżywał hejt" - mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. Gazeta Wyborcza Poznań, 14 stycznia 2019. [dostęp 1 września 2020]. Cytat: Sądzę, że propagandyści telewizji publicznej z Gdańska byli jeszcze bardziej perfidni niż [pracownicy poznańskiego ośrodka TVP]. Musieli wykazywać się jeszcze większym chamstwem, bo Paweł skarżył mi się na ten rynsztok. (...) To Kaczyński zdecydował, że szefem publicznej telewizji będzie Jacek Kurski, a ten z kolei decyduje o tym, że telewizja pełna jest propagandystów i nienawistnych materiałów. Dla mnie ten związek jest jasny.
  61. a b Beata Czuma: TVP pozywa prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka. "Nie przeproszę". wp.pl, 14 lutego 2019. [dostęp 1 września 2020].
  62. TVP znów przegrywa w sądzie z prezydentem Poznania. Jaśkowiak z Gdańska: Byłem to winny Adamowiczowi. Gazeta Wyborcza Poznań, 1 września 2020. [dostęp 1 września 2020].
  63. a b ODIHR MISJA SPECJALNA OBSERWACJI WYBORÓW. Rzeczpospolita Polska – Wybory Prezydenckie, 28 czerwca 2020 r. Stanowisko w sprawie wstępnych wniosków i ustaleń. osce.org. [dostęp 2 lipca 2020].
  64. „Wiadomości” TVP1 mają swój serwis internetowy (foto), wirtualnemedia.pl, 21 listopada 2012 [dostęp 2018-11-15].
  65. Wiadomości – Wiadomości TVP, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2018-01-09].
  66. TVP chce konkurować z Netfliksem. Uruchomi płatny serwis, „Business Insider”, 25 sierpnia 2017 [dostęp 2017-08-27] (pol.).
  67. a b c TVP.info w odświeżonej wersji: więcej wideo, docelowa odsłona w połowie 2018 roku [dostęp 2017-11-10] (pol.).
  68. a b c d Portal tvp.info w nowej odsłonie. Nowoczesny i przyjazny dla użytkowników smartfonów, ale nie tylko, tvp.info, 15 listopada 2017 [dostęp 2017-11-30] (pol.).
  69. TVP INFO od 2 marca całą dobę | TVP – SATKurier.pl, satkurier.pl [dostęp 2017-11-27] (pol.).
  70. TVP Info od 8 lipca nadaje w Stanach Zjednoczonych, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2020-07-09] (pol.).

Linki zewnętrzneEdytuj