Otwórz menu główne

Wojciech Cieśla (ur. 21 maja 1972) – polski dziennikarz[1].

Wojciech Kazimierz Cieśla
Ilustracja
Wojciech Cieśla (2016)
Data urodzenia 21 maja 1972
Zawód, zajęcie dziennikarz

ŻyciorysEdytuj

Pracował jako robotnik wysokościowy, pastuch i rysownik[2]. Związany był z „Gazetą Wyborczą”, „Rzeczpospolitą”, „Polską The Times” oraz „Dziennikiem”. Od 2012 współpracuje z tygodnikiem „Newsweek Polska”.

W 2009 otrzymał nagrodę Grand Press w kategorii dziennikarstwo śledcze za artykuł „Jak zarabia Transparency International?” Jednak w tym samym roku Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich (SDP) przyznało mu tytuł Hieny Roku za „niezwykłe zdolności bajkopisarskie w dziennikarstwie”[3], po 2 miesiącach SDP „w związku z ustaleniem faktów potwierdzających błędy i zaniedbania redakcyjne wielu osób zaangażowanych w powstanie i opublikowanie wywiadu” odebrało nagrodę dziennikarzowi i przyznało ją całej redakcji „Dziennik Polska-Europa-Świat[4].

Przegrane procesyEdytuj

  • 29 września 2014 „Newsweek Polska” opublikował tekst, w którym Wojciech Cieśla twierdził, że w początkach firmy posła Kukiz '15 Marka Jakubiaka, biznesmenowi miały pomagać osoby związane z gdańską mafią. 25 lipca 2017 roku zapadł wyrok nakazujący tygodnikowi przeproszenie Jakubiaka na drugiej stronie pisma[8][9][10][11]
  • 5 lipca 2018 roku w Sądzie Najwyższym zapadł wyrok na mocy którego tygodnik Newsweek Polska zobowiązany jest zamieścić sprostowanie i przeprosić pomówionego przez Cieślę przewodniczącego NSZZ Solidarność Piotra Dudę. Cieśla wraz z innym byłym już dziennikarzem Newsweeka – Michałem Krzymowskim sugerowali nadużywanie uprawnień szefa Solidarności w związku luksusowymi wakacjami w sanatorium „Bałtyk” w Kołobrzegu[12][13]. W tekście autorzy powoływali się na relacje anonimowych pracowników ośrodka, jednak w trakcie toczących się procesów nie przedstawili dowodów na stawiane zarzuty[14][15][16]

PrzypisyEdytuj

  1. Wojciech Cieśla. newsweek.pl. [dostęp 2016-10-03].
  2. Nagroda dla dziennikarzy „Newsweeka”: Cieśla i Krzymowski z People Awards 2016. newsweek.pl. [dostęp 2016-11-04].
  3. „Hiena roku 2009” przyznana za wywiad, którego nie było. Gazeta.pl, 2009. [dostęp 2016-10-03].
  4. SDP odebrało Hienę Roku Wojciechowi Cieśli, ale dało całej redakcji. Newsweek Polska, 2010. [dostęp 2016-10-03].
  5. Prawomocny wyrok w procesie dziennikarzy: W. Cieśli i T. Butkiewicza. sdp.pl. [dostęp 2017-03-08].
  6. CENTRUM MONITORINGU WOLNOŚCI PRASY. freepress.org.pl. [dostęp 2017-03-08].
  7. Dziennikarze skazani za zniesławiający artykuł. lex.pl. [dostęp 2017-03-08].
  8. Tomasz Lis przegrał proces z posłem Kukiz'15. „Przekaz do wszystkich, którzy hejtują” (pol.). dorzeczy.pl, 2017-07-27. [dostęp 2018-07-05].
  9. Tomasz Lis musi przeprosić firmę Marka Jakubiaka i zapłacić 30 tys. zł (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-07-05].
  10. Arkadiusz Jastrzębski: Jest wyrok w sprawie poseł Kukiz'15 kontra „Newsweek” (pol.). wiadomosci.wp.pl, 2017-07-26. [dostęp 2018-07-05].
  11. Tomasz Lis przegrał proces z Markiem Jakubiakiem. Musi przeprosić i zapłacić 30 tys. zł (pol.). tvp.info. [dostęp 2018-07-05].
  12. Luksusowe wczasy Piotra Dudy. Szef „Solidarności” wypoczywa na koszt związku (pol.). wiadomosci.wp.pl, 2015-09-06. [dostęp 2018-07-05].
  13. „Newsweek” przegrał w sądzie z Piotrem Dudą (pol.). wiadomosci.wp.pl, 2017-02-24. [dostęp 2018-07-05].
  14. Cieśla i Krzymowski tłumaczą sprostowanie w „Newsweeku” artykułu o Piotrze Dudzie: szanujemy wyrok, ale podtrzymujemy tezy tekstu (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-07-05].
  15. Piotr Duda wygrał z Tomaszem Lisem w SN. Szef Newsweeka przekonywał, że nie dostał pisma, na które odpisał. prawo.gazetaprawna.pl. [dostęp 2018-07-05].
  16. Sąd Najwyższy nie miał wątpliwości: Tomasz Lis musi przeprosić Piotra Dudę (pol.). tysol.pl. [dostęp 2018-07-05].